Minister van Verkeer en Waterstaat (VW) Camiel Eurlings bood december vorig jaar 15 miljoen euro aan subsidie om draadloos internet in de trein te redden. Meer dan een half jaar later is de NS nog altijd bezig met het opstellen van een plan. "We hebben geen subsidieaanvraag ingediend omdat er nog geen afgerond plan is", zegt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen tegen Webwereld.

Dit wordt bevestigd door een woordvoerster van het ministerie van VW. "Wij wachten op dit moment een plan af van de Nederlandse Spoorwegen. Die komen met een voorstel." Dat voorstel moet na het indienen eerst worden goedgekeurd door VW voordat men aan de slag kan met het aanleggen van de verbindingen.

Project afgeblazen

De NS en KPN hadden eerder vorig jaar hun internetproject afgeblazen omdat zij de financiering niet rond kregen. Gratis internetvoorziening zou meer mensen de trein in moeten trekken, zo argumenteerde de minister.

Geen van beide partijen kan zeggen wanneer internetten in de trein mogelijk zal worden. De NS laat weten geen uitspraken te doen over de uitkomst van het plan om 'geen valse verwachtingen te wekken'. "We kijken of we kunnen komen met een alternatief voor de plannen die toendertijd niet zijn doorgegaan."

Hoewel de toekomst dus nog erg onduidelijk, bestrijdt de NS dat het plan in de ijskast is gezet. "Als we iets conreets hebben melden we ons -wellicht- bij Economische Zaken", houdt de woordvoerder een slag om de arm. De NS gaven vorig jaar al aan dat 15 miljoen euro subsidie te weinig is om WiFi in de trein te garanderen.

Geen vaste termijn

Het ministerie laat weten dat er geen vaste termijn staat voor het moment dat een subsidie aanvraag wordt ingediend en het begin van de daadwerkelijke uitvoering van het plan. Tussen het indienen van de aanvraag en de aanvang van het project zal in ieder geval nog flink wat tijd zitten.

De plannen moeten eerst intern bestudeerd worden waarna er overleg wordt gepleegd met de minister. Daarna worden de plannen nog bekendgemaakt aan de Kamer. Het is ook mogelijk dat de Kamerleden nog dieper willen ingaan op het plan. "Het is niet zo dat als wij vandaag het plan hebben ze morgen aan de slag kunnen."