In het nieuwe - nog niet gepubliceerde - conceptwetsvoorstel is het woord "ondubbelzinnig" verwijderd, zei Roman Volf, beleidsadviseur van Economische Zaken, afgelopen dinsdag op een seminar over behavioral targeting in Den Haag, waar advocatenkantoor SOLV op zijn weblog verslag van doet. De regeling omtrent cookies is onderdeel van de voorgestelde wijziging van de Telecommunicatiewet, die medio 2011 in werking moet treden.

De internetbranche had vooral kritiek op deze woordkeuze. Het woord 'ondubbelzinnig', scherper geformuleerd dan de Europese richtlijn voorschrijft, duidt erop dat de wet geen mogelijkheid toelaat voor standaard toestemming geven via de browserinstellingen. Bedrijven die geld verdienen met online advertenties, en het profileren van internetgebruikers, zagen de gebruiksonvriendelijke pop-ups al voor zich.

Gebruiksonvriendelijk

Diverse belangengroepen kwamen direct in het geweer toen het voorstel dit voorjaar gepresenteerd werd. De strenge cookiewet zou websites "ronduit gebruiksonvriendelijk" maken. Gesteld werd dat cookies onlosmakelijk verbonden zijn met de businessmodellen van internet, en dat door een "rigide handmatige opt-in implementatie" veel internetgebruikers naar "gebruiksvriendelijke Amerikaanse sites" zouden vluchten.

Partijen werden via een consultatieronde uitgenodigd om een reactie te geven op de voorgestelde wijziging van de Telecommunicatiewet. In een officiële reactie stelden samenwerkende brancheorganisaties als alternatief een 'cookiezegel' voor, dat aangeeft dat de website cookies plaatst. "Als de gebruikers op de zegel klikken worden zij geïnformeerd over de cookies en hebben ze de mogelijkheid zich hiertegen te verzetten".