Deze nieuwe en (voornamelijk) grotere banners moeten inspelen op de behoefte van adverteerders die meer mogelijkheden willen op websites. Het voorstel is gedaan door het Internet Advertising Bureau (IAB), de organisatie die al eerdere standaarden voor banners bepaald had. "Er is vanuit de adverteerdershoek duidelijk vraag naar aangepaste formaten", zegt Richy Glassberg, vice-voorzitter van de IAB tegen CNet. "Adveerterders willen meer informatie in hun banners kunnen stoppen." In totaal moeten er zeven nieuwe formaten komen. Variërend van het type 'wolkenkrabber' (120x600) tot een grote rechthoek (336x280) en een pop-up van 250 bij 250 pixels. De standaarden voor de oude formaten werden door de IAB in 1996 vastgelegd. Het voorstel voor de nieuwe bannerformaten komt op het moment dat de markt voor internetadvertenties inzakt. Net na de introductie van de banners jaren geleden bereikte men nog een respons van 1 op 50 getoonde advertenties. Vandaag de dag mag men blij zijn als 1 op de 200 getoonde advertenties aangeklikt wordt. Uiteraard beschermt Glassberg zijn eigen branche: "Het laatste dat ik wil zeggen is dat de banner 'dood' is. Hij is juist springlevend met alle nieuwe mogelijkheden die ons staan te wachten. Onderzoek vertelt ons dat banner wel degelijk werkt." Sommige websites zijn al op eigen houtje aan het experimenteren met nieuwe bannerformaten waarbij gebruik gemaakt wordt van grotere formaten en flash-animaties. Leden van het Internet Advertising Bureau zijn ondermeer AOL, DoubleClick, [email protected], MSN, Yahoo en CNET.

Eerdere relevante berichten:
'Adverteren op internet is sluitpost' (01 februari 2001)