Binnen de EU wordt wel gestreefd naar de vorming van één online betaalstandaard voor alle landen, zoals Nederland sinds enkele jaren heeft met iDEAL. In Europees verband wordt getracht te komen tot één zogeheten Single Euro Payments Area (SEPA). Maar het blijkt lastig om één betaalmethode te kiezen voor alle landen, zo vertelde Erik Tak, manager Card & iDEAL bij Currence dinsdag tijdens de Thuiswinkel Update.

Een nadeel bij het vormen van een SEPA is onder meer dat de standaard afhankelijk is van de veiligheid van internetbankieren in de verschillende landen. En met die veiligheid is het niet in elk land even goed gesteld, weet Tak. "Ook is het lastig omdat het ene land verder is dan het andere met de ontwikkeling van eigen betaalsystemen, zoals iDEAL, die landen niet zomaar willen inruilen voor een ander betaalsysteem."

Een werkgroep van de Europese raad voor betalingen (EPC) heeft nu een inventarisatie gemaakt van verschillende betaalmethoden in de diverse landen. De antwoorden daarvan zijn nu ongeveer binnen. De verwachting is dat de EPC begin volgend jaar met een antwoord komt om het Europese online betalingsverkeer meer te standaardiseren.

Mogelijkheden

Volgens Currence zou iDEAL een aardige kans maken om tot Europese standaard te worden verheven. "In Nederland wordt iDEAL door 72 procent van de webwinkels aangeboden. Overschrijvingen volgen op afstand met 60 procent. Betalingen met Visa of Mastercard worden door respectievelijk 47 en 46 procent van de Nederlandse webwinkels aangeboden", zo blijkt uit een onderzoek van Currence onder 750 Nederlandse 'e-tailers'.

Hoewel iDEAL erg bekend is en door veel winkeliers wordt aangeboden, wordt het ook door tien procent van de webshops ontmoedigd. "Zij brengen dan meerkosten in rekening voor het gebruik van de betaalmethode iDEAL. "Het gemiddelde bedrag dat zij voor betalingen met iDEAL in rekening brengen, is 3,15 euro.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat elf procent van de Nederlandse webwinkels voor alle aangeboden betaalmethoden extra kosten berekent. "Vaak komen hier dan nog verzendkosten bij en worden consumenten op die manier verrast met veel bijkomende kosten", aldus Tak. "Ik ben benieuwd hoe hoog het percentage is dat door die hoge kosten het koopproces niet afmaakt."

Veel webwinkels proberen zo kennelijk wat marge op hun producten terug te verdienen, maar of dat slim is, is de vraag, aldus Tak.