Zo'n 20.000 terminals zijn getroffen door dé bug. Nadat een betaalkaart door het apparaat is gehaald, moet de geldigheid van de kaart worden geverifieerd. De HSBC bank gebruikt daarvoor een systeem dat vier dagen vooruit werkt. Dinsdag stuitte de machine dus op het jaar 2000, toen ging het mis. Het systeem zou 28 december 1999 moeten vergelijken met 1 januari 2000. Door een fout in de software zag het systeem het jaar 2000 aan voor 1900. De transactie werd vervolgens afgewezen. Het probleem veroorzaakte lange rijen in Britse winkels. De winkeliers moesten terugvallen op ouderwetse klikklakapparaten met carbonpapier, als die apparaten en de 'sales slips' al op voorraad waren. Volgens een woordvoerster van HSBC bank zal het probleem zichzelf oplossen op 1 januari 2000. Dan wordt het jaar 00 immers vergeleken met hetzelfde jaar. Tot die tijd is het probleem te omzeilen door voor iedere transactie een bepaalde code in te tikken op de terminal, of door te werken met de ouderwetse apparaten. Britse winkeliers zijn woedend en zeggen ten minste 5 miljoen dollar schade te hebben geleden door het probleem. Volgens de krant The Times is een rechtszaak tegen HSBC in voorbereiding. Nederland bugvrij Nederland zal volgens een woordvoerster van creditcardmaatschappij Visa niet getroffen woorden door een soortgelijk millenniumprobleem. "Alles is hier in orde. We hebben alle systemen goed gecontroleerd en de winkeliers zijn voorbereid," aldus de woordvoerster. De betaalsystemen in Nederlandse winkels zijn voor een groot deel geleverd door Getronics Transaction Systems. "We hebben de apparatuur met de creditcardmaatschappijen uitvoerig getest. Daarbij zijn geen problemen gebleken," aldus een woordvoerder.