Blogger Paul Francis verzamelde de cijfers via een doelgroepentool voor adverteerders. Hij achterhaalde de ledenaantallen van de 31 belangrijkste landen en de onderverdeling in sekse. TechCrunch nam de gegevens over herkomst en het geslacht van de Facebook-gebruikers over.

Vrouwelijke leden

Zo zijn er bijna 140.000 Nederlandse Facebook-leden, van wie een derde man en tweederde vrouw is. In totaal heeft Facebook bijna 43 miljoen leden. De meeste leden (ruim 18 miljoen) komen uit de VS, gevolgd door Engeland (6,8 miljoen), Canada (6,7 miljoen), Australië (1,9 miljoen) en Turkije (1,6 miljoen).

Ierland en China hebben met respectievelijk 73 en 74 procent het hoogste percentage vrouwelijke leden. In Saoedi-Arabië, Pakistan, de Verenigde Arabische Emiraten en Egypte zijn de laagste percentages vrouwelijke Facebook-leden te vinden.

Woedend

Facebook ligt deze week ook weer onder vuur vanwege het nieuwe reclameplatform, waarbij wordt gebruikgemaakt van cookies en gedetailleerde profielgegevens. Sommige gebruikers zijn woedend dat hun online koopgedrag wordt gedeeld met hun Facebook-'vrienden'. Zij kunnen voorkomen dat Facebook deze informatie aan vrienden laat zien, maar vinden dat deze 'opt-out'-mogelijkheid niet duidelijk wordt aangegeven.

Actiegroep

De protestbeweging MoveOn.org is dinsdag een actiegroep begonnen tegen Facebooks nieuwe reclamebeleid. Inmiddels zijn er meer dan 6.000 sympathisanten. "Facebook moet begrijpen dat de leden terecht bezorgd zijn dat hun privézaken openbaar gemaakt worden", aldus MoveOn-woordvoerder Adam Green. Als mogelijke oplossing zou de profielsite 'opt-in' moeten toepassen in plaats van 'opt-out'.

Facebook-lid Nate Weiner wil daar niet op wachten. Via Firefox-tool BlockSite voorkomt hij dat sites zijn surfgegevens naar Facebook sturen. "Stel je voor dat je bij Amazon het boek 'Hoe ga ik om met AIDS' hebt gekocht en dat wordt aan al je vrienden getoond?", aldus Weiner.