Vorig kwartaal, net voordat aanbieders flink gingen adverteren, leek de Nederlandse consument volgens marktonderzoeker Trendbox 'redelijk geïnteresseerd' te zijn in de zegeningen van triple play. In de tweede editie van de Triple Play Monitor van Trendbox lijkt echter al van enige hapering sprake te zijn.

In april wist nog 5 procent van de Nederlanders correct aan te geven wat met triple play wordt bedoeld: gecombineerd bellen, tv-kijken en internetten. Met 6 procent is dat een kwartaal (en veel adverteerders-euro's) later nog niet veel gestegen. Bovendien is het aantal mensen dat aangeeft al te beschikken over een triple play-opstelling met 5 procent gelijk aan de resultaten van de vorige meting.

Vrouwen

De onderzoekers verwachtten na de eerste meting een stijgende interesse te mogen noteren, zeker gezien het mediaoffensief van Versatel, en vervolgens ook KPN en anderen. Inmiddels is de belangstelling volgens de onderzoekers op een lager pitje gezet. Drie maanden geleden zei nog 20 procent 'zeer geïnteresseerd' te zijn, nu is dat niet meer dan 17 procent.

Inmiddels zegt 21 procent helemaal geen belangstelling te hebben, een stijging van 4 procentpunt. Interesse is primair een zaak van 30+-mannen met een behoorlijk inkomen. De vrouwen hebben duidelijk afgehaakt, zo weten de onderzoekers.

Ongewijzigd is de vaststelling dat ruim 40 procent bij voorkeur via de kabel hanteert in het geval men zou kiezen voor triple play, ruim een kwart denkt aan een dsl-verbinding. Tot slot denkt nog altijd bijna een derde dat KPN het meest succesvol zal zijn met zijn triple play-strategie. Versatel heeft met 7 procent UPC van de tweede plek verdrongen.