Vrouwen besteden inmiddels evenveel tijd online als mannen. De achterstand is hiermee ingelopen, zo blijkt uit een onderzoek van prijsvergelijker Kelkoo naar het winkelgedrag van Britse consumenten.

Meer dan eenderde van de ondervraagde mannen loopt zeven uur rond door winkelstraten om hun decemberaankopen te doen. Bij de vrouwen is bijna de helft elf uur of meer hiermee bezig. Online blijkt dit alles een stuk sneller te kunnen: zowel vrouwen als mannen ronden het online shoppen in 2,5 uur af.

Hoewel het onderzoek in Groot-Brittanni├ź is uitgevoerd, is deze trend volgens Piet-Hein Kerkhof, directeur van Kelkoo Nederland, ook in Nederland te zien.

'De tijd dat vrouwen achterbleven op digitaal gebied, is nu echt voorbij. Ik verwacht dat deze trend zich door zal zetten en dat uiteindelijk vrouwen ook online meer tijd zullen doorbrengen met shoppen dan mannen.'

Uit het onderzoek blijkt verder dat steeds meer mensen ontevreden zijn over fysieke winkels. Zo heeft 80 procent het gevoel dat zij teveel betalen bij reguliere winkels (in 2004 was dit nog 24 procent).