Dat blijkt uit gegevens van BizRate.com, zo meldt persbureau Reuters. Volgens het bedrijf, een vergelijkingsdienst van webwinkels à la El Cheapo, was 55 procent van alle online shoppers in de afgelopen decembermaand vrouwelijk. Een jaar eerder waren mannen met 51 procent nog net in de meerderheid. Maar het verschil is pas echt groot vergeleken met twee jaar geleden, toen mannen nog 61 procent van het online winkelpubliek vormden. Het aandeel van vrouwen is dus in twee jaar tijd geklommen van 39 naar 55 procent. "Amazing", noemde Chuck Davis, de directeur van Bizrate de gegevens dan ook. Maar onder de groep mensen die de week voor Kerst (of zelfs de avond) nog online wat wilden kopen, bleven mannen in de meerderheid met 54 procent. De cijfers zijn in de periode van 20 november tot 26 december op basis van een steekproef van de kopers bij een van de honderden bij Bizrate.com aangesloten webwinkels. Een mogelijke verklaring voor de forse toename van het aantal vrouwen dat online producten aanschaft is dat het aanbod op internet voor hen flink is verbeterd, aldus Davis. Er zijn webwinkels bijgekomen die bijvoorbeeld sieraden of kleding verkopen, waar enkele jaren terug nog vooral 'mannenproducten' als computers en elektronica werden verkocht. Overigens vormden computers met een aandeel van 38 procent op de totale bestedingen nog steeds de grootste productcategorie, gevolgd door 'entertainment' (cd's, dvd's en dergelijke) met 15 procent. In totaal gaven de Amerikanen volgens Bizrate.com 6 miljard dollar uit, 60 procent meer dan het jaar daarvoor. De cijfers van Bizrate.com vormen een tegenwicht aan de niet aflatende stroom berichten over hoe slecht het gaat met de e-commercesector. Volgens Davis lijdt het dan ook geen twijfel dat e-commerce een blijvertje is. "Het is nu eenmaal makkelijker om prijzen te vergelijken vanachter je computer dan dat je daar een heel winkelcentrum voor moet aflopen," zo zegt hij tegen Reuters. Een nadeel is natuurlijk weer dat het product nog wel eens niet, of te laat, bezorgd wordt. In 1999 was dat hét probleem voor de e-commercesector: veel van de bestelde cadeaus kwamen pas ergens in januari aan. Maar volgens Bizrate zijn webwinkels er afgelopen kerstperiode veel beter in geslaagd op tijd de bestelde producten af te leveren. Dat zou blijken uit het feit dat consumenten 'op tijd bezorgen' als derde punt noemden waarover zij tevreden waren, terwijl zij een jaar eerder hierover nog het minst te spreken waren.