Slechts negen procent van de Britse vrouwen zoekt bij het kopen van consumentenelectronica naar producten die er vrouwelijk uitzien. Het resultaat is dat ze winkels en webshops vaak zonder aankoop verlaten, omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.

Fabrikanten laten daarmee een omzet van bijna 900 miljoen euro liggen, zo becijfert een rapport van reclamebureau Saatchi & Saatchi. Het bureau ondervroeg 750 Britse vrouwen in de leeftijd van 24 tot 45 jaar. "Veel vrouwen voelen zich beledigd wanneer ze een winkel binnenlopen of advertenties zien met babyroze producten met diamantjes", zegt Belinda Parmar, directeur planning bij Saatchi en Saatchi.

In het onderzoek geeft 35% van de vrouwen aan dat ze meer zouden besteden aan consumentenelectronica als marketeers en winkeliers beter rekening houden met hun behoeften. In plaats van roze met glitters kopen ze liever strakke producten in mooi design.

Dr. Genevieve Bell, antropoloog bij Intel, kan zich in de restulaten vinden. "Wat fascinerend is aan het onderzoek is de hoeveelheid technologie die vrouwen al bezitten. Toch hebben we nog steeds ideeën over vrouwen en technologie, die niet stroken met de realiteit op de markt".

Bell ontdekte bij haar onderzoek in Intel's digital home-team dat vrouwen nieuwe technologie zoals Wi-Fi sneller accepteren dan mannen. Toch gaan de meeste electronicawinkels er vanuit dat vrouwen slecht geïnformeerd en ongeïnteresseerd zijn in technologie, waardoor ze worden afgeschrikt bij het binnenlopen van een winkel. De oplossing ligt volgens Bell in het simpeler maken van producten: "Als technologie aansprekend moet zijn voor vrouwen, moet het probleemloos werken wanneer je het uit de doos haalt en daarna ook. Vrouwen hebben geen tijd om prutsen".

Bedrijven laten volgens het rapport enorme kansen liggen door vrouwen stereotiep te benaderen. Een op de drie vrouwen herkent zich niet in advertenties voor technische producten en de meerderheid van de vrouwen is teleurgesteld dat fabrikanten en winkeliers hun behoeften niet begrijpen en ze niet serieus nemen als consument.