Volgens consultancybureau PricewaterhouseCoopers zullen consumenten in 2012 online en mobiel 234 miljard dollar uitgeven aan media en vermaak, zo bericht de New York Times.

In Amerika zal de groei minder spectaculair zijn: daar gaan de bestedingen met 16,1 procent omhoog naar 75 miljard dollar. Vooral opkomende markten als India en China gaan steeds meer uitgeven aan internet en mobiel vermaak, voorspelt PricewaterhouseCoopers (PWC).

Samenwerken

Traditionele mediabedrijven als Time Warner en NBC Universal hebben weinig te vrezen van nieuwe, multimediale concurrentie, meent Stefanie Kane van het adviesbureau. "De wereld gaat niet dramatisch veranderen. De gevestigde mediabedrijven blijven de grootste spelers in de toekomstige digitale revolutie."

Toch kunnen traditionele bedrijven klappen verwachten, meent PWC. Online en mobiele reclame zijn niet zo snel gegroeid als werd gehoopt en de culturele verschillen tussen Hollywood en de internetsector blijven bestaan. "Ze komen er achter dat ze moeten samenwerken", zegt Kane.

Daarbij is enige spoed geboden. De uitgaven aan abonnementen voor mobiele tv zullen in 2012 zijn gestegen tot 19 miljard dollar, vergeleken met 408 miljoen dollar vorig jaar, becijfert PWC. Rond 2011 zal de online en mobiele verspreiding van muziek groter zijn dan die via de fysieke kanalen, aldus het adviesbureau.