Privacywaakhonden in Amerika en Europa doen onderzoek naar Google's jarenlange omzeiling van de privacyinstellingen in de Safari-browser op iPhone, iPad, Mac en Windows. In de VS zouden verschillende staten en op federaal niveau onderzoek worden gedaan, in Europa neemt de Franse databeschermingsautoriteit CNIL de honneurs waar voor de EU.

Dat meldt de Wall Street Journal. De zakenkrant onthulde recentelijk dat Google (en talloze andere online advertentienetwerken), met een truc toch third party tracking cookies in de browser kan plaatsen, ook al worden die door Safari standaard geblokkeerd.

Ongewenste tracking cookies

Safari blokkeert als één van de weinig webbrowsers standaard de tracking cookies van derden. Adverteerders gebruiken die tracking cookies om het online gedrag van gebruikers te volgen en bouwen zo op de achtergrond een gebruikersprofiel op. Safari maakt een uitzondering voor de cookies van sites waar de gebruiker direct naar surft en wanneer een formulier wordt ingevuld op een site.

Om de blokkade te omzeilen plaats Google in zijn advertenties een JavaScript code. Met de code denkt Safari dat de gebruiker een formulier ingevuld van de advertentie en staat de tracking cookies alsnog toe. Na de onthulling stopte Google meteen met deze praktijk.

Onwettig nieuw privacybeleid

Onlangs werden er al verschillende onderzoeken gestart naar het omstreden nieuwe privacybeleid van Google, dat per 1 maart is ingegaan. Hiermee consolideerde Google tientallen verschillende privacyvoorwaarden in één document. Dit is echter zo vaag, breed en algemeen geformuleerd, dat het waarschijnlijk niet door de wettelijke beugel kan, luidt de kritiek.

Daarnaast kan Google nu gebruiksdata van al zijn verschillende diensten combineren tot een superprofiel van gebruikers. De Europese privacy-autoriteiten vroegen Google om het nieuwe privacybeleid voorlopig niet in te voeren, maar Google weigerde.