De Federal Trade Commission wil blogs voortaan monitoren op conflicterende belangen, zoals gratis gegeven goodies waarover dan wordt geblogd. Het gaat niet alleen over fysieke goederen, maar ook over schenkingen als snoepreisjes, kadobonnen of betalingen in cash. Bloggers hoeven daar nu geen melding van te doen.

Consumentenbescherming

De FTC wil deze praktijken aan de kaak stellen omdat online recensies en tests een steeds grotere rol spelen wanneer consumenten zich ori├źnteren op aankopen. Dat gebeurt in toenemende mate bij blogs van individuen.

Via sponsoring, kadootjes of regelrechte omkoping zou zo onjuiste informatie verspreid kunnen worden, stelt de Amerikaanse overheid. Nu nieuwe richtlijnen hierover voor de FTC zijn nu in afwachting van formele goedkeuring. Dat gebeurt naar verwachting na de zomer.

Gratis laptops

Een bekend voorbeeld is de pr-campagne die Microsoft eind 2006 voerde voor Windows Vista. De schenking van gratis laptops aan bekende bloggers heeft zich toen al tegen het bedrijf gekeerd. Dit heeft veel stof doen opwaaien, ook over de verantwoordelijkheid van bloggers. Het melden (disclosure) van de schenking zou niet afdoende zijn.

De bekende Microsoft-blogger Robert Scoble, toen een half jaar uit dienst bij het bedrijf, vond het juist een goede actie. Hij stelt wel dat bloggers hun lezers eerlijk moeten vertellen of ze hun ziel hebben verkocht. Als ze dat eerlijk vertellen, zijn ze ethisch bezig want lezers kunnen zelf hun oordeel vellen, redeneert Scoble.