Medewerkers van het Amerikaanse ministerie van Justitie hebben voor het vooronderzoek al diverse grote platenmaatschappijen en online muziekverkopers ondervraagd, meldt The New York Times. De onderzoekers vroegen vooral over de recente beschuldigingen dat Apple zijn dominante marktpositie gebruikt om platenmaatschappijen zover te krijgen dat ze concurrent Amazon.com geen tijdelijke exclusieve toegang geven tot nieuwe muziek.

In maart schreef Billboard Magazine dat Amazon muzieklabels vroeg om het exclusieve recht om liedjes een dag voor de release te online mogen verkopen. In ruil daarvoor beloofde Amazon die liedjes te plaatsen op een promotioneel onderdeel op zijn site, de MP3 Daily Deal.

Gedreigd

Apple-medewerkers zouden daarna bij de muzieklabels hebben gedreigd geen marketing meer voor die liedjes in iTunes te bedrijven als ze deelnamen aan de promotie via Amazon. Zowel Apple en Amazon weigeren commentaar op de kwestie. Ook het ministerie van Justitie doet er vooralsnog het zwijgen toe. Volgens The New York Times bevindt het onderzoek zich nog in een vroege fase.

Apple is in de VS veruit de grootste verkoper van online muziek met een marktaandeel van 69 procent. Amazons MP3-webwinkel is de nummer twee met slechts 8 procent van de markt. Op de totale muziekmarkt heeft Apple 26,7 procent aandeel. In 2007 was dat nog 12 procent.

Meer onderzoeken

Het huidige vooronderzoek rond de iTunes Music Store is een van meerdere onderzoeken van de Amerikaanse overheid waar Apple bij betrokken is. De Federal Trade Commission onderzoekt ook bijvoorbeeld de strenge regels die Apple aan ontwikkelaars van iPhone-apps oplegt.