Het eind vorige week gesloten akkoord over de financiering van satelliet-navigatiesysteem Galileo is de VVD in het verkeerde keelgat geschoten. Het systeem wordt grotendeels betaald uit 'overtollige' landbouwsubsidies, iets waar Nederland fel tegen was. De partij vreest bovendien dat het Nederlandse bedrijfsleven er weinig aan gaat verdienen.

Donderdag stelde VVD-Kamerlid Han Ten Broeke Kamervragen over het project aan Staatssecretaris Frans Timmermans van Europese Zaken. Zo vraagt Ten Broeke zich af hoe het kan zijn dat van de kosten, maar 0,4 miljard uit het innovatiepotje komt en 1,6 miljard van landbouwoverschotten. Daarbij valt het de politicus op dat er nu een akkoord is, terwijl de Nederlandse regering eerder tegen het schuiven van budgetten tussen begrotingen was.

Nederland moet profiteren

Voor Ten Broeke is het ook niet helder welke toezeggingen precies zijn gedaan aan diverse landen die eerst tegen het project zijn en plotseling voor zijn. Zo wil hij weten of Duitsland met lege handen in het project staat of dat er andere toezeggingen zijn gedaan. In een volgende vraag wil de parlementariër weten of Nederland ook gaat profiteren van de ontwikkeling en wat de rol van Estec zal zijn.

Hij wil van het kabinet op de hoogte worden gehouden over eventuele opdrachten en of deze dan ook kloppend zijn met de regels voor Europese aanbesteding. Tot slot vraagt de volksvertegenwoordiger zich af of Galileo kan leiden tot een "Star Wars"-achtig project en hoe de regering daar dan over denkt. Kamerlid Han ten Broeke was niet bereikbaar voor nadere toelichting.

Akkoord zonder Spanje

Gisteravond werd in Brussel na lang vergaderen overeenstemming bereikt over de uitvoering van het project. Afgesproken is dat de twee benodigde controlecentra voor de dertig satellieten worden gevestigd in Duitsland en Italië. Dwarsligger was Spanje dat wilde dat er een derde basisstation in hun land kwam naast de stations in de buurt van München en Rome.

Dat ging uiteindelijk niet door, waarna Spanje weigerde het akkoord te ondertekenen. Alle andere 26 Ministers van Verkeer uit Europa tekenden het akkoord wel.