De VVD is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor een misleidende AdWords-campagne. De liberalen toonden dit voorjaar advertenties op Google bij zoeken op termen als 'kieskompas'. De meest prominente tekst van deze reclame luidde "Stemwijzer 2015 - Provinciale Staten Verkiezing 2015". Maar in plaats van een stemwijzer kwam de argeloze zoeker terecht op de homepage van de VVD.

De klacht hierover werd in eerste instantie afgewezen. De voorzitter van de RCC zag er geen kwaad in, omdat uit kleine lettertjes van de AdWord wel duidelijk zou zijn dat het een reclame-uiting van de VVD betreft. De Commissie overrulet echter het oordeel van de voorzitter, het is wel degelijk niet in de haak.

RCC-blunder

Heel streng is de RCC niet, de VVD-reclame was niet misleidend (artikel 8 NRC) maar "schaadt wel het vertrouwen in reclame", en dat is verboden per artikel 5.

Het is overigens niet de eerste keer dat de RCC zich buigt over AdWords. In 2012 was Google zelf aangeklaagd, omdat het geen duidelijk kleuronderscheid maakte tussen AdWords en organische resultaten. Dit oordeel baseerde de voorzitter echter op een uitgeprint screenshot, een epische blunder die werd teruggedraaid.