Facebook moet zijn nieuwe gebruiksvoorwaarden verantwoorden bij de Amerikaanse toezichthouder FTC. Daarmee is de oproep van Amerikaanse privacygroepen beantwoord. Zij klopten aan bij de handelswaakhond, vanwege het mogelijk schenden van een regeling uit 2011. Daarmee heeft Facebook toen FTC-beschuldigingen van privacyschending geschikt. In de overeenkomst is vastgelegd dat Facebook toestemming van gebruikers nodigt heeft voordat het wijzigingen aanbrengt in de manier waarop data gedeeld wordt.

'Geen aanvullende rechten'

“Wij zien toe op de naleving van deze overeenkomst. Een deel van dat toezicht houdt interactie in met Facebook”, aldus FTC-woordvoerder Peter Kaplan tegen The New York Times. Hij laat weten dat de FTC niet is benaderd door Facebook voor een discussie voorafgaand aan de wijzigingen. De waakhond is slechts kort voor de publicatie van de aankomende nieuwe voorwaarden geïnformeerd.

Facebook spreekt de kritiek tegen. “Onze update [van de voorwaarden - red.] verleent Facebook geen aanvullende rechten om informatie van de consument te gebruiken bij advertenties. Integendeel, onze nieuwe voorwaarden verduidelijken en leggen onze bestaande werkwijzen verder uit”, luidt de reactie van woordvoerster Jodi Seth.

Facebook stelt invoering uit

De eind augustus aangekondigde voorwaarden maken veel los, zowel bij gebruikers als bij privacybewakers. In Nederland wil digitale burgerorganisatie Bits of Freedom dat Europa structureel ingrijpt. Met name twee wijzigingen zijn tegen het zeer been: de invoering van gezichtsherkenning bij profielfoto’s en het automatisch commercieel beschikbaar stellen van naam en profielfoto. Dat laatste heeft in de praktijk al misstanden met glijmiddelreclame opgeleverd, en geleid tot een schikking.

Facebook besloot vanwege alle commotie de invoering van de bijgewerkte voorwaarden uit te stellen. Toch lijkt het er niet op dat er fundamentele aanpassingen zullen worden gedaan. Het sociale netwerk gaf aan alleen “de taal te willen verduidelijken.”