Dat advies geeft het Council of Better Business Bureaus (CBBB), een Amerikaanse waakhond die onder meer toeziet op reclames. Het CBBB kwam in actie na een tip van Dell. De pc-fabrikant uit Texas had zich gestoord aan de claims van Apple. Het is niet voor het eerst dat er kritiek is op de Apple-reclame voor de G5. In november 2003 oordeelde Independent Television Commision (ITC), de Britse variant van de Reclame Code Comissie, al dat de advertentie 'misleidend' was. Apple zou onvoldoende bewijs hebben voor de stelling dat de G5 de 'snelste en krachtigste pc ter wereld' is. Bij de presentatie van de G5, in juni vorig jaar, liet Apple-topman Steve Jobs de nieuwe G5 duelleren met een 3,06 GHz Xeon van Dell. De G5 won. Tenminste bij het gebruik van diverse, door Apple uitgekozen softwarepakketten, zoals Adobe Photoshop (waarbij de G5 2,1 keer zo snel was als de 3,06 GHz Xeon). Het analistenbureau Gartner noemde de benchmarktest 'niet echt eerlijk'. Volgens Gartner werden de tests niet onder optimale omstandigheden uitgevoerd voor de Dell-computers.