Nederlanders met een goedlopend bedrijf binnen de grenzen doen er goed aan om na een tijd winst maken te kijken of ze met hun zaak internationaal kunnen gaan. Een logische eerste stap voor een Nederlands bedrijf is om de markt in bijvoorbeeld België of Duitsland op te zoeken, aangezien deze twee landen goed bereikbaar zijn vanaf Nederland.

Er zijn zelfs bedrijven in de grensgebieden die zich gaan vestigen in Duitsland en België om zo voordeliger uit te zijn. Zit je erover na te denken om je eigen bedrijf te laten groeien in Duitsland dan zijn er een aantal punten waar je op moet letten bij online marketing. Online marketing is immers dé manier om bekendheid voor je zaak te krijgen. Zolang je rekening houdt met de verschillen tussen beide landen ben je al goed op weg! In dit artikel lees je meer over online marketing in Duitsland.

Solide basis van je bedrijf

Voordat je begint met het veroveren van de Duitse markt is het handig om te weten dat je überhaupt al een goede basis moet hebben. Mensen moeten je online uiteraard snel en eenvoudig kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat je een goed te bereiken website hebt waar duidelijke informatie over je producten en je bedrijf op weergegeven staat. Ook moeten je contactgegevens overzichtelijk zijn en gemakkelijk te vinden zijn zodat men direct contact op zou kunnen nemen. Beschik je al over een website in de Nederlandse taal? Dan doe je er goed aan om deze professioneel te laten vertalen in het Duits. Ga absoluut niet voor een automatische vertaling via Google, omdat hier regelmatig foute vertalingen uit voortkomen. Dit kan ontzettend onprofessioneel overkomen waardoor je potentiële Duitse klanten verliest. Online marketing in Duitsland werkt wat dat betreft hetzelfde als in Nederland maar dan in een andere taal: foutloze teksten, voldoende informatie en websites die gemakkelijk te vinden zijn en snel laden.

SEO waardige website

Een website die eenvoudig te vinden is klinkt misschien gemakkelijk, maar daar moet je zeker zelf het een en ander voor doen. Het is bijvoorbeeld aan te raden om te beginnen met een proefwebsite met een aantal zoekwoorden. Dit onderzoekje laat je na een tijd zien op welke zoekwoorden Duitse klanten (in jouw bedrijfsgebied) zoeken en waar jij dus op kunt scoren in Google. Misschien is het daarom wel prettig om naast een goede vertaler een professionele schrijver in te huren die volledig zonder fouten in het Duits de beste SEO teksten (zoekmachinevriendelijke teksten) kan schrijven, zodra je weet op welke keywords de klanten zoeken. Grote kans dat wanneer je de teksten letterlijk vertaalt er niet de juiste sleutelwoorden uit komen rollen waar jij op kunt scoren. In dat geval mis je een grote groep mensen die eventueel jouw klanten zouden kunnen worden.

Online strategie in Duitsland

Je moet weten dat wanneer je bijvoorbeeld producten wilt gaan verkopen in Duitsland je een grote 'concurrent' hebt. In Duitsland is het bedrijf Amazon ontzettend groot: dit bedrijf is verantwoordelijk voor maar liefst 50% van alle e-commerce in het land en dat is veel! Maak je geen zorgen dat je hierdoor geen kansen hebt om van je eigen bedrijf een succes te maken. Je kunt hier juist goed op inspelen door bijvoorbeeld je eigen producten ook via Amazon aan te bieden. Lees je daarom goed in over adverteren in Duitsland, het gebruik van bijvoorbeeld GoogleAds en de mogelijkheid om eventueel met bekende partners/bloggers/websites samen te werken om op die manier jouw product aan de man te brengen. Je moet weten dat je in Duitsland vrijwel compleet opnieuw moet beginnen, ook al heb je al wel naam gemaakt in Nederland. Met dat feit in het achterhoofd weet je dat het tijd kan kosten, maar zolang je daar rekening mee houdt moet het uiteindelijk lukken.

Naast bovenstaande punten zijn er nog veel meer andere trends op het gebied van online marketing waar je op zou kunnen letten, maar wel pas nadat je een goede basis hebt gemaakt. Een goed begin is zeker het halve werk. Bestudeer daarom goed alle bovenstaande punten en lees je nog meer in over de onderwerpen voordat je besluit om de sprong naar de Duitse markt te maken. Je moet zeker even flink aan de slag, maar met de juiste kennis en de juiste experts om je heen is de kans groot dat je langzaam maar zeker een voet op Duitse grond kunt zetten met jouw bedrijf.