Eén van hen wijt nu de inaccurate metingen aan een verandering van hardware. Het verwisselen van de accelerometer van STMicroelectronics (oude iPhones) voor die van Bosch (iPhone 5S) zorgt voor de afwijkende waarden. Dit omdat deze twee ‘versnellingsmeters’ verschillende specificaties hebben, stelt ontwikkelaars Eagle Jones van RealityCap. Dit komt aan het licht dankzij de teardown van Chipworks.

Accelerometers rekenen namelijk op twee belangrijke parameters. Dat zijn de ‘variantie’, die de mate waarin een reeks waarden onderling verschillen aangeeft, en de ‘bias’, die de constante onnauwkeurigheid als gevolg van de hardwareproductie beschrijft. Volgens de metingen van RealityCap, is de variantie van beide versnellingsmeters gelijk maar is er een verschil bij de onderlinge bias-specificatie.

iPhone uit balans

Het resultaat is dat het algehele evenwicht van de metingen van het toestel - zoals Webwereld eerder schreef - ontbreekt. Wat voor foute waarden en slecht werkende games zorgt. Volgens Jones heeft Apple nagelaten om na deze wisseling van de hardware een kalibratie in de fabriek te doen. Dat is niet onomkeerbaar, meldt gadgetsite Gizmodo: app-ontwikkelaars kunnen het verschil compenseren door extra kalibratie.

Iets wat extreem veel werk is voor elke losse getroffen applicatie. RealityCap werkt daarom aan code die dit werk uit handen neemt van ontwikkelaars. Apple kan volgens Jones voortaan fabriekskalibratie toepassen op elke nieuwe iPhone 5S en de bias in de firmware bakken. De iPhone-maker heeft echter nog altijd niets losgelaten over de kwestie.

Chipworks trok de iPhone 5S volledig uit elkaar en ontdekte de verschillen: Klik voor groot