Met een online cv presenteer jij jezelf aan de wereld. Dit gaat verder dan het invullen van je profiel op LinkedIn. Een online cv laat niet alleen zien wat je gedaan hebt en wat je kunt, maar toont ook wat voor persoon je bent en waar je naar op zoek bent. Een cv op je eigen website is een uitgelezen kans om jezelf te presenteren zoals jij dat wilt. Dat geldt niet alleen voor informatie die je over jezelf prijsgeeft. Ook het webdesign dat je kiest, zegt veel over wie je bent en waar je voor staat.

Hoe maak je een online cv?

Het maken van een curriculum vitae op internet is tegenwoordig niet moeilijk meer. Er zijn talloze cv builders of wizards die je eenvoudig een cv laten maken. Veel daarvan zijn gratis te gebruiken en bieden wat leuke opties om je cv te personaliseren. Wil je echter een professionele uitstraling, dan kun je het beste kiezen voor de beste webhosting voor je website. Op die manier heb je alles zelf in de hand.

Kies een domeinnaam voor je cv die bij je past en plaats daar je eigen gemaakte cv. Dat laatste hoef je echt niet helemaal zelf te doen. Als je een gratis CMS als Wordpress op je site plaatst, kun je vervolgens kiezen voor een van de vele cv of portfolio WordPress thema's die beschikbaar zijn. Door die nog verder naar smaak aan te passen, krijg je een site die niet alleen goed werkt, maar die ook perfect past bij jouw persoonlijkheid en werkervaring. Nu is het alleen nog maar wachten tot de aanvragen binnenstromen.

Waar moet een online cv aan voldoen?

  • Volledig: net als de ouderwetse curriculum vitae, moet ook je online cv beknopt maar compleet zijn. Vermeld dus persoonlijke gegevens, persoonlijk profiel, opleiding, werkervaring, competenties en referenties.
  • Up-to-date: het mooie van een online cv is dat je 'm doorlopend kunt updaten. Hoe actueler hoe beter. Nieuwe klanten of opdrachtgevers verdienen een prominent plekje. Zo zien toekomstige werkgevers of klanten dat je nog steeds actief aan het werk bent en wat voor interessante dingen je doet.
  • SEO: zoekt iemand op Google naar een ervaren kracht zoals jij, maar komt jouw site niet hoog in de zoekresultaten? Dat is een gemiste kans. Als je een online cv maakt, besteed dan aandacht aan de search engine optimization (SEO). Door slim gebruik te maken van de juiste termen, headlines en teksten zorg je daarmee dat je gevonden wordt wanneer iemand naar jou zoekt.
  • Social media: geef toekomstige opdrachtgevers een verder kijkje in jouw keuken. Link naar je social media, waar mensen jouw bijdragen en posts kunnen zien die relevant zijn voor je werk.
  • Contactgegevens: last but not least, zorg altijd dat bezoekers van je online cv je gemakkelijk kunnen bereiken. Als ze ge├»nteresseerd zijn maar je niet direct te pakken kunnen krijgen, loop je misschien een mooie kans mis. Geef meerdere opties om contact met jou op te nemen.

Voorbeelden van een online CV

Ben je een creatief ondernemer? Laat dat dan zien met een uniek en spetterend ontwerp, zoals bijvoorbeeld designer Adam Hartwig doet op zijn site. Ben je gamedeveloper, neem dan een voorbeeld aan de interactieve cv van Robby Leonardi, die bezoekers laat scrollen door de gamewereld van zijn werkervaring. Ken echter wel je publiek. Werk je niet direct in de creatieve industrie, laat dan de illustraties en sprekende designs achterwege. Ga voor iets wat beter past bij jouw beroepsgroep, zoals PHP-ontwikkelaar Pascal van Gemert mooi laat zien.