Ruim 30 procent van de internetters zegt wel eens op linkjes in spamberichten te klikken, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Radicati Group in samenwerking met beveiligingsspecialist Mirapoint. In dit percentage is nog niet eens het bekende unsubscribe-linkje opgenomen.

Overigens wordt ook het klikken op dergelijke linkjes afgeraden, omdat hiermee juist het tegengestelde effect wordt bereikt. Toch probeert nog altijd 18 procent via dergelijke linkjes van spam af te komen.

De onderzoekers wijzen er nog maar eens op dat het niet handig is om te klikken op linkjes in spamberichten. Hiermee wordt het de spammer immers duidelijk dat een bepaald mailadres werkt. Ook is er een gevaar voor het binnenhalen van virussen, aldus Mirapoint.

De conclusie luidt dan ook dat er nog heel veel huiswerk te doen is bij de eindgebruiker. Maar misschien wíl de internetter helemaal niet opgevoed worden door bedrijven als Mirapoint. Een op de tien respondenten zegt namelijk wel eens een product te hebben gekocht dat via spam werd aangeprezen. Alle reclame voor Cialis, Viagra, Vicodin, goedkope software, diploma's en porno is dus niet voor niets.