Het feestseizoen is nog nauwelijks begonnen, maar de Federal Trade Commission is doodsbang voor een herhaling van het fiasco van 1999. Toen konden de webwinkels, waarvan er velen overigens alweer dood zijn, de vraag niet aan en liep de bezorging uit op een chaos. In veel gevallen werden de bestelde artikelen pas in januari bezorgd, zonder dat de consument daarvan op de hoogte was gesteld. Vorig jaar ging het allemaal beter, maar de FTC is er nog niet gerust op dat de webwinkels alles onder controle hebben. Vandaar dat de waakhond aan 72 online warenhuizen een waarschuwingsbrief heeft geschreven, zo schrijft The Wall Street Journal. Het is niet duidelijk om welke winkels het gaat. De FTC heeft langs 110 webwinkels gesurft en kwam daar een groot aantal overtredingen tegen. Zo was bij bijna de helft niet genoeg informatie beschikbaar over garantietermijnen en de mogelijkheid artikelen terug te sturen als ze niet bevallen. De meeste sites beloven hun artikelen binnen 48 uur te bezorgen. De FTC drukt ze op het hart dat ook daadwerkelijk te doen. Inmiddels zijn de voorspellingen over het feestseizoen al weer begonnen. De meeste kenners gaan er vanuit dat de bestedingen op internet ongeveer een kwart hoger zullen liggen in de VS dan vorig jaar, al voegen zij toe dat het dit jaar wel erg lastig is voorspellingen te doen. Het zou onduidelijk zijn hoe de consument '11 september' vertaalt naar de kerstboom.