Vorige week maakte Sony Ericsson bekend dat het in het tweede kwartaal 24,4 miljoen toestellen heeft verkocht; een daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Concurrent LG verkocht er 27,7 miljoen, zodat het Japans-Zweedse bedrijf steeds verder achterloopt.

Kritiek

Carolina Milanesi van onderzoeksbureau Gartner meent dat de nieuwe muzikale mobieltjes W302, W595 en W902 de producent weinig soelaas zullen bieden. "Sony Ericsson moet zijn portfolio drastisch wijzigen, want iedereen biedt al beeld en muziek aan. Gps en websurfen zijn in de lift. Sony Ericsson zou een rijker aanbod moeten hebben om de concurrentie bij te benen", aldus Milanesi, die ook kritiek uit op het ontwerp en interface van de mobieltjesproducent.

Niet eerlijk

Sony Ericsson noemt de kritiek van Gartner niet eerlijk en zegt al een veelzijdig aanbod te hebben, dat veel verder gaat dan de Walkman- en Cybershot-toestellen. "Zo zijn onze G700, G900 en K660 speciaal geschikt voor het web", zegt Gustaf Brusewitz van het concern. Ook zijn onlangs de spelletjestelefoon F305 en de op Windows Mobile gebaseerde Xperia X1 ontwikkeld.

Meeluisteren

Sony Ericsson verwacht zelf wel veel van de Walkman-toestellen, waarvan de W595 behalve een 3.2-megapixel camera en een 2Gb Memory Stick Micro-kaart een zogenaamde 'Share jack' heeft. Hiermee kan iemand anders met een eigen hoofdtelefoon op een toestel meeluisteren. Zowel de W595 als de W902 ondersteunen High Speed Downlink Packet Access (hspda).

De drie nieuwe Walkman-toestellen moeten in het vierde kwartaal in de winkel liggen. Over de prijzen is nog niets bekend.