In een vrij volle rechtszaal verdedigde XS4ALL vanmiddag haar reclamecampagne in een zaak die was aangespannen door de gratis internetaanbieders NokNok en Wanadoo. De twee gratis-ISP's vinden dat de campagne misleidend is, de naam van de ISP's beklad en dat XS4ALL zich schuldig maakt aan merkinbreuk.

XS4ALL zou de naam NokNok 'in het economisch verkeer' gebruiken. De KPN-dochter wil volgens NokNok klanten binnenhalen met de merknaam NokNok, dat mag volgens de wet niet.

"Het is een zeer agressieve, vergelijkende reclamecampagne waarin XS4ALL alle gratis internetaanbieders aanpakt," zo pleitte raadsvrouw C. Noorda van Scaramea, het bedrijf waaronder NokNok valt. De boodschap van XS4ALL aan de Nederlandse burger is volgens haar helder: "Gratis ISP's drijven een handeltje met uw gegevens." Iets wat, voor NokNok, pertinent niet waar is, zo zegt de advocaat.

E-commerce

NokNok verdient geld door de kick-back, geld dat telecombedrijven ISP's betalen voor de minuten dat klanten inbellen, met advertenties op de site en voornamelijk met e-commerce, zo hield de raadsvrouwe de president van de Amsterdamse rechtbank voor. De woordvoerder van NokNok zei later echter tegen WebWereld dat via NokDown, de e-commerce site van NokNok, nog niets is verkocht.

Overigens is het niet ongebruikelijk dat beginnende internetbedrijven, zoals NokNok, de eerste paar jaar van hun bestaan fors verlies maken en pas daarna quitte draaien en winst beginnen te maken. Amazon.com, wellicht de bekendste e-commerce site ter wereld, boekt ook nog steeds geen winst, vanwege alle investeringen die gedaan worden.

Misleiding

NokNok en Wanadoo stellen dat de campagne van XS4ALL misleidend is omdat slechts één zinsnede uit de algemene voorwaarden van de ISP's wordt gebruikt. "XS4ALL weet heel goed dat Wanadoo geen misbruik maakt van klantgegevens," zei Wanadoo-advocaat H. de Zwaan. "Dat blijkt namelijk uit de rest van de algemene voorwaarden."

Ester Besson, woordvoerster van Wanadoo, moest na afloop van de zitting wel erkennen dat de algemene voorwaarden van Wanadoo niet echt duidelijk zijn. "We zijn bezig met het herschrijven van de voorwaarden, die staan zo spoedig mogelijk online." In haar algemene voorwaarden stelt Wanadoo in artikel 10 lid 1 'te allen tijde de relevante regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens' na te leven, in lid 10 van hetzelfde artikel staat: 'Wanadoo is bevoegd om de gegevensbestanden te gebruiken voor (permissie-)marketing- en/of enquêtedoeleinden.' Waardoor de indruk wordt gewekt dat Wanadoo weldegelijk iets doet met de gegevens van de klant, of zich ten minste dat recht voorbehoudt.

Keerzijde van de medaille

XS4ALL sloeg terug door te stellen dat 'het tijd werd dat er een antwoord kwam op het bombardement van misleidende advertenties' van de gratis ISP's. "Er wordt daarin enkel getamboereerd op gratis, gratis, gratis. Terwijl uit onderzoeken blijkt dat privacy ook heel belangrijk is," aldus raadsman P. Reekamp van XS4ALL. Volgens Reekamp is het voor XS4ALL 'haast commerciële noodzaak' om de keerzijde van de medaille te laten zien. "De campagne is gericht tegen de free-ISP's als zodanig." In zijn verdere pleidooi hamerde Reekamp op de

privacybescherming en de zekerheid die klanten hebben bij XS4ALL, vergeleken met de onzekerheid die gratis ISP's bieden. NokNok en Wannadoo ontkenden echter stellig dat klantgegevens voor welke marketing dan ook worden gebruikt.

De gegevens zouden enkel worden verzameld om in te kunnen spelen op de wensen van de gebruikers, en op de website specifieke advertenties te kunnen plaatsen. "Als uit onderzoek blijkt dat de mannen in een bepaalde leeftijdsgroep autoverzekeringen willen afsluiten, dan plaatsen wij op de webpagina waar die mannen vaak komen een advertentie voor zo'n verzekering," legde de raadsvrouw van NokNok uit. "Dus als gebruiker krijg ik dan geen e-mails met aanbiedingen," wilde de rechtbankpresident weten. "Neen," was het antwoord.

In de eerste reclamecampagne in haar geschiedenis citeert XS4ALL uit de algemene voorwaarden van vijf aanbieders van gratis internetdiensten, waaronder NokNok en Wanadoo. XS4ALL suggereert in haar campagne dat gratis internet eigenlijk niet bestaat. De consument betaalt op een andere manier, namelijk met zijn gegevens, zoals naam en adres en surfgedrag.

De president doet op 9 december uitspraak. XS4ALL meldt dat haar campagne tot 12 december doorloopt.