De bouw van het eigen netwerk moet in 2005 van start gaan. Dit heeft Paul Lempers, marketingdirecteur bij Wanadoo Nederland, tegenover Het Financieele Dagblad bevestigd. Om hoeveel geld het precies gaat wil het bedrijf niet zeggen, maar ingewijden ramen de kosten op enkele tientallen miljoenen euro's. In eerste instantie richt de provider zich op de Randstad en andere dichtbevolkte gebieden. De nummer twee internetaanbieder van Nederland wil hiermee iets meer dan de helft van de huishoudens kunnen bedienen, schrijft de zakenkrant. KPN ziet door de actie van Wanadoo een van zijn grootste internetklanten vertrekken en er een geduchte concurrent voor in de plaats komen. Wanadoo heeft in Nederland ongeveer 613.000 abonnees, van wie tweederde beschikking heeft over een breedbandverbinding via adsl of kabel (via partner Casema).

Local loop

De provider blijft overigens wel aangewezen op het KPN-netwerk om de laatste meters van de wijkcentrale naar de woningen te kunnen overbruggen, de zogenoemde local loop. Telecomwaakhond Opta heeft voor deze zogenoemde interconnectietarieven wel een plafond ingebouwd. De tarieven die KPN in rekening brengt voor gebruik van zijn hoofdnet, zijn daarentegen niet gereguleerd.

Tiscali

Eerder al besloot Tiscali een eigen netwerk aan te leggen. Het bedrijf bevestigt tegenover Het Financieele Dagblad dat de KPN-tarieven een rol hebben gespeeld bij deze beslissing. Uit de begin augustus gepresenteerde kwartaalcijfers van Tiscali blijkt dat het eigen adsl-netwerk de provider geen windeieren legt. Tiscali ligt op schema om de verwachte omzet voor dit jaar te halen en weet nog altijd nieuwe abonnees te trekken. Iets meer dan de helft van zijn adsl-abonnees maakt gebruik van het eigen netwerk van Tiscali in plaats van een concurrerend netwerk.