Met de overname – die al op 1 juni is afgerond - van MyWeb versterkt Wanadoo naar eigen zeggen zijn positie in de top drie van Nederlandse providers. Met de 110.000 actieve gebruikers van MyWeb komt het totale bestand van Wanadoo in Nederland op bijna een half miljoen actieve abonnees.

In april van dit jaar tekenden de twee partijen al een intentieverklaring voor de overname. Financiële details over de deal zijn niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat Macintosh – onder meer bekend van Piet Klerkx, Kwantum en Halfords – geld heeft moeten toeleggen op zijn internetavontuur. Vorig jaar boekte het concern al 7,3 miljoen euro af op investeringen in MyWeb.

Het is nog niet duidelijk wanneer de migratie van de MyWeb-abonnees naar het Wanadoo-netwerk moet zijn afgerond. "We werken er momenteel hard aan. Het belangrijkste doel is momenteel de overlast voor de MyWeb-klanten tot een minimum te beperken", aldus zegt Wanadoo-topman Jean-Jacques de Pins.

De Pins benadrukt dat Wanadoo er voorlopig niet over denkt om zijn 'gratis' (geen abonnementsgeld) pakketten af te schaffen, zoals bijvoorbeeld Het Net onlangs deed. "Er bestaat nog erg veel behoefte aan", aldus De Pins.