KPN was naar de rechter gestapt omdat Wanadoo probeerde klanten over te halen om over te stappen op het eigen adsl-netwerk. Nu maken nog 230.000 van de 480.000 adsl-klanten van Wanadoo gebruik van het adsl-netwerk van KPN.

Het werven van klanten door Wanadoo was volgens KPN in strijd met de samenwerkingsovereenkomst die de twee bedrijven hebben gesloten. Wanadoo kreeg daarbij een vergoeding voor iedere klant die de internetprovider ook bij KPN aanbracht.

De rechter heeft KPN in het gelijk gesteld, zo meldt het ANP. Wanadoo overweegt 'sterk' tegen het vonnis in beroep te gaan. De provider zegt in een reactie 'verrast, verbaasd en teleurgesteld' te zijn over het vonnis.

"Wanadoo betreurt met name het feit dat Wanadoo haar klanten die via het KPN-netwerk zijn aangesloten niet mag informeren over Wanadoo Family, het nieuwe snelle adsl-product op haar eigen netwerk. KPN daarentegen mag van de rechter tegelijkertijd wel doorgaan met het telefonisch benaderen van deze klanten."

"Dit vonnis toont duidelijk aan dat van echte eerlijke concurrentie op de Nederlandse internetmarkt nog lang geen sprake is. Uiteindelijk wordt ook de consument hiervan de dupe. Wanadoo is van mening dat de klant recht heeft op eerlijke en open informatie, zodat deze een eigen, vrije keuze kan maken."

KPN zegt in een reactie dat er absoluut geen sprake is van oneerlijke concurrentie. "Wij hebben Wanadoo notabene tien tot vijftien miljoen euro betaald voor de 230.000 Wanadoo-klanten die gebruikmaken van ons netwerk. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat Wanadoo deze klanten vervolgens benadert om gebruik te maken van hun eigen netwerk."