De beslissing is van doorslaggevend belang in de strijd tussen de twee High Definition dvd-formaten: HD-DVD en Blu-ray, meldt The New York Times.

Hoewel de strijd volgens analisten nog niet helemaal is gestreden, begint het er langzaam maar zeker wel op te lijken dat Sony, ontwikkelaar van Blu-ray, als winnaar uit de strijd zal komen. Nu Warner definitief voor het formaat van Sony heeft gekozen, heeft Blu-ray meer dan 70 procent van de partijen voor zich gewonnen. Ook Walt Disney, 20th Century Fox, MGM, Lionsgate en (uiteraard) Sony kozen al eerder voor Blu-ray.

Grote klap voor Toshiba

Hoewel wordt geroepen dat HD-DVD alles behalve dood is - Paramount Pictures en Universal Pictures hebben immers voor dit formaat gekozen - is de keuze van Warner een grote klap voor HD-DVD ontwikkelaar Toshiba. Het bedrijf heeft dan ook laten weten ontevreden te zijn over de keuze van Warner: "We zijn verrast door het besluit en teleurgesteld. We zullen nu gaan onderzoeken wat de gevolgen zijn van deze beslissing voor onze andere partners. Universal en Paramount wilden geen reactie geven op het besluit.

Veel geïnvesteerd

Omdat al lange tijd duidelijk was dat Warner de doorslag zou geven in de strijd, hebben beide partijen veel geïnvesteerd om het bedrijf voor zich te winnen. Zou zou Toshiba meer dan 150 miljoen dollar aan Warner hebben willen betalen om de keuze te beslechten, iets dat het bedrijf ook bij Universal en Paramount heeft gedaan.

Het is niet duidelijk wat Sony bood, maar volgens Kevin Tsujihara, president van de Warner Brothers Home Entertainment Group gaat het daar ook niet om: "De keuze voor een markt is van ongekend groot belang voor de toekomst van ons bedrijf. Daar kun je geen bedrag aan koppelen".

Onvermijdelijke keuze

Volgens Warner Brothers kon een keuze voor één van de formaten niet langer worden uitgesteld: "Een dergelijke keuze was noodzakelijk om de markt gezond te houden. Als de consument nog langer in het ongewisse wordt gelaten, zou de kans om deze markt succesvol te ontwikkelen wel eens aan al onze neuzen voorbij kunnen gaan". Het bedrijf heeft daar zeker een punt. Winkeliers klagen al tijden dat ze schappen moeten reserveren voor drie verschillende DVD-formaten, terwijl consumenten terughoudend zijn met aankopen omdat ze niet weten waarvoor ze moeten kiezen.