Tijdens het GSMA Mobile Asia Congress in Macau waarschuwde Warner Music-baas Edgar Brongman mobiele operators om niet dezelfde fout te maken als de muziekindustie, zo meldt MacUser. Volgens Bronfman heeft de muziekwereld zichzelf lang 'voor de gek gehouden'. "We dachten lange tijd dat onze content perfect was zoals die was en verwachtten dat onze industrie niet beïnvloed zou worden door de explosie van interactiviteit, het constant online zijn en het uitwisselen van bestanden", aldus Bronfman.

"Maar we vergisten ons natuurlijk", concludeert de topman achteraf. Door stil te staan of zich te langzaam te ontwikkelen, heeft de muziekindustrie zich een oorlog met consumenten op de hals gehaald, aldus Bronfman. Die oorlog heeft de consument gewonnen en telecombedrijven lopen nu hetzelfde risico als ze hun diensten niet intuïtiever en toegankelijker maken.

Het huidige aanbod van muziekdiensten voor de mobiele telefoon noemt Bronfman 'saai, banaal en basaal'. "Mensen willen een interessantere soort mobiele content. Ze willen het met één klik kunnen kopen – niet met tien. En ze willen snelle, eenvoudige en constante toegang tot die content".

De Warner Music-baas, die de prijzen van iTunes eerder 'oneerlijk' noemde en zich verzette tegen drm-vrije digitale muziek, roemt nu juist Apple om het aanbod op iTunes.Volgens Bronfman is het concept om 'pakketten' aan te bieden met bijvoorbeeld mp3-albums, ringtones en videos, succesvol gebleken. Consumenten blijken hier goed voor te betalen. "En met Apple's hulp om het ontdekken, ontsluiten en kopen van deze producten nog naadlozer en intuïtiever te maken, zullen we in de toekomst nog veel meer nieuwe producten aanbieden", aldus Bronfman.

Lofzang

De muziekbaas vervolgde zijn lofzang, door Apple uitvoerig te complimenteren met de iPhone. "Je hoeft niet verder te kijken dan Apples iPhone om te zien hoe snel briljant geschreven software, gepresenteerd op een prachtig ontwerpen apparaat met een spectaculaire user interface, alle bestaande ideeën over prijsstelling, betaalplatforms en merkloyaliteit, zo overboord gooit". In februari dit jaar beschimpte Bronfman Apple nog, door het aanbieden van drm-vrije muziek 'zonder logica of voordelen' te noemen.