Warner Music Group heeft 'digitale muziek-goeroe' Jim Griffin aangesteld om dit controversiële plan ten uitvoer te laten brengen, zo meldt Portfolio.com in een interview met Griffin.

Fooienpot

In 1994 maakte Griffin bij platenmaatschappij Geffen het nummer Head First van de hardrockband Aerosmith als eerste commerciële muziekdownload online beschikbaar. Met het binnenhalen van deze kritische deskundige van de muziekindustrie hoopt Warner het gestaag dalen van de inkomsten te stoppen. "Tegenwoordig is het geheel vrijwillig om te betalen voor muziek. Daarmee is de muziekindustrie één grote fooienpot geworden", aldus Griffin tegen Portfolio.com.

'Muziek als dienst'

Warner Music-baas Bronfman jr. laat Griffin een model ontwikkelen om geld van muziekliefhebbers te verzamelen en dit te verdelen onder artiesten en andere rechthebbenden. Binnen drie jaar moet hij een nieuwe organisatie op touw hebben gezet om dit plan ten uitvoer te brengen. Volgens Griffin is hiertoe een overgang nodig van 'muziek als product' naar 'muziek als dienst'.

Spierballentaal

Het afgelopen jaar hebben de grote platenmaatschappijen via de auteursrechtenorganisatie Recording Association of America (RAA) vooral geprobeerd om via juridische spierballentaal het illegaal downloaden en p2p-verkeer tegen te gaan. Zo zond de RAA 5.400 dreigbrieven aan studenten die zich schuldig zouden maken aan piraterij. Met ongeveer de helft van hen werd een regeling getroffen.

Universele muziekdatabase

Griffin ziet echter niets in het aanklagen van studenten. Volgens hem is zijn broodheer Warner het daar roerend mee eens. "We willen juist verdienen aan de anarchie op internet", aldus Griffin. Het gaat er volgens hem om of consumenten liedjes en albums afzonderlijk willen kopen of dat zij zich liever inschrijven voor toegang tot een 'universele' muziekdatabase. Verschillende grote maatschappijen hebben wel oren naar zo'n muziekdienst. Zo werkt Sony BMG Music Entertainment aan een online abonnement met onbeperkte toegang tot zijn muziekverzameling.

Pot van 20 miljard

Volgens Warners plan moeten consumenten een klein bedrag van zo'n 5 dollar per maand betalen via hun internetaanbieder. Dit bedrag kan hoger zijn in rijke landen en lager in minder welvarende gebieden. In ruil daarvoor mogen consumenten gratis downloaden, uploaden, kopiëren en muziek delen, zonder beperkende voorwaarden. De bijdragen moeten jaarlijks een 'pot' van 20 miljard dollar opleveren, waaruit rechthebbenden betaald kunnen worden.

Uiteindelijke zou reclame dit systeem moeten financieren, vertelt Griffin. Gebruikers kunnen dan kiezen of zij een kleine bijdrage betalen zonder advertenties te zien of niets maar dan met reclame.

Afpersing

Hoewel Warners plannen nog in de steigers staan, hebben sommige criticasters ze al veroordeeld. Volgens David Barrett, manager van p2p-netwerken bij contentleverancier Akamai, is het een vorm van afpersing, aangezien iedereen wordt gedwongen mee te doen. "Het is te laat om mensen te laten betalen voor iets wat ze al gratis krijgen. Dit is het opleggen van een heffing op een bestaande dienst", aldus Barrett.

Volgens Griffin staan de eerste providers echter al in de rij om Warners plan te omarmen. "Voor hen kan het goede marketing zijn, vergelijkbaar met fair trade-producten. ISP's willen zich onderscheiden en een fair trade-netwerkaansluiting kan dan een voordeel zijn", aldus Griffin.