In januari komen geeks en journalisten van over de hele wereld naar Las Vegas om de nieuwste trends en gadgets te bekijken op de Consumer Electronics Shows (CES). Ooit was het de plek waar nieuwe revoluties hun debuut maakten. Maar intussen is het elektronicalandschap veranderd.

Ook al heeft CES nog steeds boeiende gadgets en grootse beloftes, een deel van de appeal is een stuk kleiner geworden. Hier zijn 7 dingen die in de kleine lettertjes moeten staan van de CES.

1. Houd rekening met vaporware

Als een bedrijf geen prijzen geeft en niet vertelt wanneer het product verkrijgbaar zal zijn, is er een goede kans dat het product nooit daadwerkelijk in de winkel verschijnt. Het is moeilijk een lijstje te maken met high-profile gadgets die veel bekijks trokken en vervolgens nooit verschenen.

Dit is bijna de regel met CES-introductie. (Zie bijvoorbeeld dit lijstje van producten van vorig jaar waar we nog steeds op wachten.) Een goede vuistregel is dat als er belangrijke details ontbreken bij de presentatie, het verstandig is om de aankondiging met een korrel zout te nemen.

2. Hands-off demo's

Als een product wordt gedemonstreerd in een vitrine zonder dat mensen hands-on kunnen, is daar vrijwel zeker een goede reden voor. Bedrijven presenteren sommige producten wel op een 'exclusieve' manier die de aandacht trekt. Maar een gezonde dosis wantrouwen is op z'n plaats als journalisten het product niet mogen aanraken of ermee weg kunnen lopen om hun eigen vergelijkend onderzoek te doen.

3. Kransen voor goede wijn

Hoe meer een bedrijf zelf roept dat hun product 'revolutionair' is, hoe groter de kans is dat het apparaat revolutionaire kwaliteiten ontbeert. Je zou eens moeten zien hoeveel persberichten van revolutionaire producten we de afgelopen dagen hebben ontvangen.

Het is net als op een feestje: de kerel die vertelt hoe slim en succesvol hij wel niet is, is meestal allesbehalve. Hetzelfde geldt voor een product. Als het werkelijk revolutionair was, zou een bedrijf niet zijn best hoeven te doen om je daarvan te overtuigen.

4. Belangrijke fabrikanten doen het zelf

Als een smartphone wordt gepresenteerd op CES, kun je ervan uitgaan dat dit toestel op de lange termijn weinig zal uithalen. De grote Android-producenten houden voor hun vlaggenschepen tegenwoordig allemaal hun eigen presentatie, zoals Apple en Microsoft al jaren doen.

Zo heeft Samsung vorig jaar ontzettend veel evenementen georganiseerd en op de CES zul je heus geen Galaxy S IV aantreffen. We zien ontzettend veel producten deze week, maar ik zou verbaasd zijn als we het in het voorjaar nog steeds over deze toestellen hebben. (Sorry Huawei en Pantech.)

5. Leuk, maar geen markt

De gadgets die het interessantst lijken op CES zijn meestal de apparaten die het minste praktische nut hebben. Een smart fork die je eetsnelheid meet? Een oven die je via Android kunt bedienen? Dat zijn de dingen die het leukst zijn om te bekijken, maar laten we wel wezen: er is geen markt voor buiten de elektronicabeurs.

6. Geen harde vragen

Bedrijven hebben het alleen over de dingen die hen in een goed licht plaatst, de rest wordt genegeerd. Voorbeeld: bij de presentatie van LG werd gesproken over de grensverleggende overeenkomst met Google, maar geen woord over datgene waar niemand het over wil hebben: de gênante vertoning met de dramatische beschikbaarheid van de Nexus 4. Zo kun je nog even goed zijn dat presentaties op CES live-action reclames zijn.

7. CES draait om bedrijven

CES is uiteraard niet bedoeld om ons als consumenten enthousiast te maken over fonkelnieuwe gadgets. Het draait om fabrikanten, distribiteurs en investeerders die elkaar de ogen moeten uitsteken en vervolgens achter gesloten deuren overeenkomsten sluiten. Met dat in het achterhoofd is de introductie van rare, maar leuke gadgets een stuk logischer.

Kortom, producenten laten ons watertanden met producten die nooit de binnenkant van een winkel te zien krijgen, sturen gadgets op ons af die óf weinig vernieuwend zijn óf geen praktische toepassing hebben en zijn er vooral voor elkaar en niet de consumenten.

Maar dat is ook helemaal niet erg. De CES is inderdaad een circus, maar is dan ook erg amusant om te volgen. Dus houd je oren en ogen vooral open, want het geeft wel een beeld van de trends die zich momenteel ontwikkelen op elektronicagebied.