Zoekmachines in 30 landen worden door de tool genaamd GeoBrand afgestruind op zoek naar eventuele gevallen van merkinbreuk. Gevallen van misbruik worden per e-mail verzonden naar de eigenaar van het merk.

Recentlijk oordeelde het Europese Hooggerechtshof dat Google geen merkrechten schendt met het toelaten van AdWords voor bekende merknamen door concurrenten. Wel moeten zoekmachines transparant zijn in wie de kopers van trefwoorden zijn, wat merkeigenaren in staat stelt om sneller misbruikers op te sporen.

Palm bij BlackBerry

Om te laten zien hoe vaak merkmisbruik in advertentiesystemen voorkomt, controleerde WatchMouse de top 100 merken in de '2009 Best Global Brands' met de tool. 81 procent van de merken blijkt slachtoffer van misbruik. Zo stond er een reclame van Palm bij een zoekopdracht naar BlackBerry, en eentje van Corel bij Adobe.

Volgens WatchMouse is het voor bedrijven erg moeilijk om merken te beschermen in vele landen tegelijk. GeoBrand helpt bedrijven in 30 landen tegelijk trefwoordadvertenties van drie zoekmachines bij te houden. Overigens helpt WatchMouse niet bij het ondernemen van stappen tegen het merkmisbruikende bedrijf.