Sinds eind 2009 is Waze ook te gebruiken in Nederland, en andere landen buiten Israël. Op het Amsterdamse conferentie The Next Web presenteerde de Israelische startup zijn navigatieplatform, waarvan apps gratis beschikbaar zijn op iPhone, Android, Windows Mobile en Symbian.

Via navigatiespelletjes bouwt Waze een routekaart van de wereld. Gebruikers op de Waze-kaart bewegen zich als een soort pac-man-figuur over de kaart, en krijgen virtuele punten voor gevonden goodies, die verstopt zijn op plekken waar Waze nog geen wegeninformatie heeft.

Voor het geven van de juiste naam aan de nog naamloze wegen vertrouwt Waze op de community van gebruikers die de kaarten verrijkt op Waze.com.

Gratis stemgeleide navigatie

De app registreert via gps de route, de rijrichting en de snelheid van de automobilist. Omgekeerd geeft de app de chauffeur turn-by-turn stemgeleide navigatie, en kan je tijdens het rijden zien waar andere Wazers zitten, en waar bijvoorbeeld files zijn.

Net als bij Foursquare moet het spelelement gebruikers verleiden de app vaak in te zetten. "We combineren iets dat handig is met iets dat leuk is. Het moet zo leuk zijn dat je het elke dag wilt doen", zegt Fej Shmuelevitz, VP Community and Operations Waze.

Slecht voor milieu

Het team achter Waze ziet zelfs dat gebruikers door navigatiespelletjes meer gaan autorijden dan strikt noodzakelijk, iets dat door het negatieve milieu-effect nogal lacherig in de zaal ontvangen werd. "We drive people to drive more", aldus Shmuelevitz. Vooral wanneer het team van Waze zo nu en dan speciale navigatiespelletjes organiseert waar echte prijzen (o.a. Amazon-tegoedbonnen) te winnen zijn.

Bij Waze krijg je ook punten voor het melden van files, ongelukken, flitspalen en politiecontroles. Met die realtimemeldingen wil Waze een extra bieden bovenop de 'statische' kaarten van Nokia en Google. Dat moeten automobilisten dan alleen doen als ze stilstaan, en niet rijdend, zegt Shmuelevitz op een vraag uit de zaal of het gebruik van Waze niet gevaarlijk is.

Op dit moment is de Waze-kaart in Nederland is nog verre van compleet. Wereldwijd zijn er 700.000 gebruikers, waarvan 320.000 in Israël, waar Waze volgens Shmuelevitz 97 procent van het wegennet inmiddels vastgelegd is.

Stoplichten beter afstellen

Geld verdienen wil Waze met gesponsorde navigatiegames en lokale advertenties. Ook wil de startup de kaarten met realtime verkeersgegevens licenseren aan transportbedrijven en lokale overheden. "Onze gegevens over verkeer kunnen gemeentes helpen bij het afstellen van stoplichten."

Interview van Robert Scoble met iemand van Waze: