Tijdens de bijeenkomst van grote namen uit de ict-industrie, waaronder Newscorps Rupert Murdoch en Microsofts Steve Ballmer, klonk alom het succesverhaal van Facebook. De sociale netwerksite introduceerde in mei van dit jaar een zogeheten open API (application programming interface) waardoor externe ontwikkelaars zelf applicaties voor de site konden ontwikkelen.

Vijf maanden later is Facebook zo'n zesduizend applicaties, zogeheten 'widgets', rijker. Bovendien zag de site het aantal bezoekers toenemen van twaalf miljoen in december 2006 naar 47 miljoen afgelopen juni. Meer dan de helft van deze gebruikers bezoekt de site dagelijks.

Ondertussen gaat Facebook nog een stap verder. Ceo Mark Zuckerberg verklaarde tijdens de conferentie dat Facebook de data die gebruikers invoeren, overdraagbaar wil maken, zodat deze ook op andere sites getoond kan worden. "Het zijn de gegevens van de gebruikers. Die data willen we verplaatsbaar maken, dat is het doel", aldus Zuckerberg.

Zuckerberg wilde geen datum noemen waarop de gegevens van Facebook-gebruikers overdraagbaar worden.Wel bevestigde Zuckerberg dat het personeelsbestand van Facebook het komende jaar meer zal verdubbelen van 300 naar ongeveer 700 werknemers.

Ondertussen zijn ook al de eerste wanklanken te horen van ontwikkelaars die applicaties voor Facebook maken. De voorwaarden waarmee de programmeurs akkoord moeten gaan geven Facebook veel macht over de ingediende widgets. Maar Zuckerberg stelde de ontwikkelaars gerust door te zeggen dat het 'niet goed van ons zou zijn' om met de externe applicaties aan de haal te gaan.

MySpace

Facebook-concurrent MySpace greep zoals verwacht de conferentie aan om zijn eigen open API's aan te kondigen. Het openen van het MySpace-platform begint de komende weken met het creëeren van een overzicht van bestaande widgets. Dit zijn applicaties die MySpace de afgelopen vier jaar al mondjesmaat op verzoek van ontwikkelaars heeft toegelaten.

Het platform van MySpace zal tijdens de komende maanden geopend worden voor alle ontwikkelaars, zo verklaarde MySpace-topman Chris DeWolfe tijdens de Web 2.0-conferentie. De aangeleverde applicaties worden eerst getest in een 'sandbox', waar een selecte groep gebruikers de programma's in een veilige omgeving kan uitproberen.

Net als Facebook laat ook MySpace de ontwikkelaars meedelen in de opbrengsten die de widgets genereren, zo verklaarde DeWolfe. MySpace had in juni 114,1 miljoen unieke bezoekers, een toename van 72 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2006. Rupert Murdoch, directeur van moederbedrijf NewsCorp, verklaarde desgevraagd dat er geen plannen zijn om MySpace, met een geschatte waarde van 15 miljard dollar, te verkopen.

Google

Google greep de conferentie aan om duidelijk te maken dat het bedrijf nog steeds volop bezig is met de ontwikkeling van een gezondheidsdienst. Nadat Microsoft eerder deze maand zijn eigen gezondheidsmanagementdienst HealthVault lanceerde, verklaarde vicepresident Marissa Mayer van Google woensdag dat de ontwikkeling van Google Health nog in volle gang is.

Eerder ontstonden twijfels over de toekomst van het initiatief door het vertrek van geestelijk vader Adam Bosworth. Maar volgens Mayer is het belangrijk dat patiënten controle krijgen over hun gezondheidsdossier zodat ze beter geïnformeerd beslissingen kunnen nemen.

"We proberen niet alles voor iedereen te doen, maar de meeste mensen die gezondheidsinformatie zoeken komen al op onze site", aldus Mayer. Volgens de vicepresident zoekdiensten van Google is het nodig dat er structuur wordt aangebracht in de enorme hoeveelheid medische data die beschikbaar is. Volgens Mayer komt Google binnenkort met meer details over het gezondheidsproject.