Het bureau noemt deze kentering Technology Populism. It-managers zullen mee moeten gaan met de sociale netwerktrend en de constante ontwikkeling van mobiele toepassingen.

Deze technische veranderingen zullen zo doordringen in de bedrijfsstructuur dat men niet meer zonder kan, aldus Forrester. Deze veranderingen zullen it-afdelingen uitdagen om de traditionele inzet van technologie omver te gooien.

Communiceren

Het gaat om de behoefte om met elkaar te communiceren, legt analist Matthew Brown uit. Hedendaagse organisaties worden volgens hem gedomineerd door werknemers die bereid zijn om traditionele communicatiemiddelen aan de kant te schuiven. "Veel werknemers hebben e-mail en telefoon vervangen door sms, chat, en mobiele apparatuur zoals iPhones, BlackBerry's en sociale applicaties als Facebook en wikipedia."

Volgens Forrester zijn dat niet de enige katalysators van web 2.0 inburgering binnen it-organisaties. Goedkoop breedband internet zorgt ervoor dat veel kenniswerkers persoonlijke e-mail en chatprogramma's ook professioneel gaan gebruiken. Daarnaast zouden sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn steeds vaker gebruikt worden voor verkoopdoeleinden, vacatures en het testen en verbeteren van producten.

Blijvertje

Het bureau wijst erop dat op dit moment al 72 procent van de it-afdelingen werkt met web 2.0 technologie, terwijl er vaak gedacht wordt dat dit niet zo is. Volgens Brown zijn web 2.0 toepassingen een blijvertje in de it-wereld. "Het is groter dan een bedrijf of een enkele softwareprovider."

Ondanks het optimisme kleven er volgens Forrester ook gevaren aan integratie van web 2.0 in de bedrijfscultuur. Eerder waarschuwde het bureau voor problemen met veiligheid en betrouwbaarheid.