Microsoft-topman Steve Ballmer gaf donderdag tijdens een keynote-sessie aan niet onder de indruk te zijn van de online kantoorapplicaties van Google Apps. Ballmer merkte op dat de online applicaties van Google alleen geschikt zijn voor simpele taken.

De applicaties van Google zijn misschien geschikt voor 'een paar mensen die samen willen werken aan een vrij simpele taak', aldus Ballmer, maar als mensen taken willen uitvoeren die ze met Word en Excel kunnen uitvoeren 'dan zijn Word en Excel vandaag de dag nog steeds de beste programma's om dat te doen'. Ook roemde Ballmer de concurrerende 'personal productivity' software van Outlook die beschikbaar is op telefoons en als rich client-applicatie in browsers.

Popfly

Ballmer besteedde in zijn toespraak veel aandacht aan mashup-tool Popfly, waarmee mensen zonder programmeerkennis applicaties kunnen bouwen voor onder andere Windows Vista Sidebar en Windows Live Gadgets. Met de nieuwe b├Ętaversie van Popfly, gebaseerd op Microsofts rich media-applicatie Silverlight, kunnen bovendien Popfly-programma's toegevoegd worden aan Facebook.

Een laatste speldeprik richting Google deelde Ballmer nog uit toen hem gevraagd werd naar de achterstand van Microsoft in de zoekmachinemarkt. De ceo van Microsoft vergeleek de zoekmachinetak van zijn bedrijf met een driejarig kind 'dat basketbalt met 12-jarigen; je weet dat je op een dag 'dunks' maakt tegen die jongens'.

Google Ads

Donderdag uitte Brian McAndrews, voormalig ceo van het door Microsoft gekochte aQuantive en nu vicepresident van Microsofts Advertiser Publisher Solutions Group, tijdens de Web 2.0-topconferentie eveneens kritiek op Google. De zoekmachinegigant zou teveel eer krijgen voor de vele kliks die de advertenties op zoekresultatenpagina's behalen.

Volgens McAndrews meten de huidige meetsystemen voor advertenties alleen de laatste advertentie die een gebruiker bekijkt of waar hij op klikt Dan is het logisch dat dat vaak Google is, aldus McAndrews. Volgens hem zien veel mensen een advertentie op een site, openen ze vervolgens Google om op de bedrijfsnaam te zoeken en klikken ze in de resultatenpagina op de gesponsorde link.

Door deze procedure zou Google volgens McAndrews oneerlijk bevoordeeld zijn. Microsoft, zo verklaarde hij, maakt daar echter een eind aan met zijn nieuwe 'conversion attribution'-technologie die het spoor volgt van advertenties die door gebruikers bekeken zijn, zodat adverteerders een beter begrip krijgen van de effectiviteit van hun marketingcampagne.

Volgens McAndrews zal adverteren in zoekresultaten de komende vijf jaar zijn dominante rol verliezen. Nu wordt nog 40 procent van alle online advertentieuitgaven daar aan gespendeerd. Volgens McAndrews zullen grote bedrijven meer gaan investeren in rich media-advertenties om hun merk te promoten, en zijn pay-per-click tekstadvertenties hiervoor niet langer toereikend.