Dat heeft usability-goeroe Jakob Nielsen maandag gezegd. Nielsen geeft daarmee flinke kritiek op de trend om zogeheten web 2.0-sites te maken. Een belangrijk kenmerk van web 2.0-sites is dat de gebruiker de controle over de site krijgt. Zo kan hij vaak zelf content online plaatsen en delen met anderen.

Sites die zijn voorzien van allerlei personalisatiemogelijkheden dreigen 'glossy en zinloos' te worden, net als tijdens de dotcomhype, aldus Nielsen. "Veel sites die destijds heel populair waren, zoals bijvoorbeeld Boo.com, waren geweldig om te zien, maar vreselijk om te gebruiken."

Volgens Nielsen hebben veel web 2.0-sites de laatste jaren te weinig aandacht besteed aan de basisprincipes van een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke site. Websites zijn beter af met een goed ontwerp dan met allerlei web 2.0-toeters en bellen, zo schrijft de BBC. "Dynamischer betekent voor een website vaak dat gebruikers slechter af zijn."

Slechts een klein aantal mensen maakt echt gebruik van alle mogelijkheden die een site biedt, stelt Nielsen. Onderzoek heeft volgens de usability-goeroe aangetoond dat ongeveer 1 procent van de bezoekers regelmatig content aanlevert. Ongeveer 9 procent doet dat heel af en toe en het grootste deel (90 procent) bezoekt de site alleen en voegt zelf niets toe.

De grote meerderheid komt voor een specifiek doel naar een site, aldus Nielsen. "De meeste mensen willen binnenkomen, dat doen waarnaar ze op zoek zijn en er weer uit gaan. Voor hen is het web niet het doel, maar slechts een middel."