Dit stelt marktonderzoeker eMarketer. Naar verwachting komt de omzet uit de online advertentiemarkt dit jaar in Amerika uit op 6,38 miljard dollar, een dieptepunt. Het verval werd overigens al eerder ingezet. In 2000 bedroeg de omzet nog 8,23 miljard dollar, in 2001 was dat gedaald tot 7,21 miljard dollar. Na dit jaar zet de groei met een plus van 5 procent weer voorzichtig in. Hiermee komt de omzet uit op 6,7 miljard dollar. Daarna gaat het volgens de marktonderzoeker harder. In 2004 zal de omzet 7,2 miljard dollar bedragen (een plus van 7,5 procent) en in 2005 is dat 8,1 miljard dollar (plus 12,5 procent). Hiermee is het niveau van 2000 dus nog niet gehaald. De cijfers van eMarketer volgen op voorspellingen van andere analisten dit jaar. Gekeken naar dit jaar houden alleen Gartner (plus 4,9 procent), Veronis (4,1 procent) en Jupiter (1 procent) het op een groei ten opzichte van het vorig jaar. Andere zien een inkrimping: Universal McCann (min 5 procent), Myers (min 8 procent), J.P. Morgan (min 10.8 procent), eMarketer (11,5 procent) en Lehman (min 13,1 procent). In absolute cijfers is de 8,7 miljard dollar die Gartner dit jaar voorziet het hoogst. Myers is met 4 miljard dollar het meest voorzichtig.