Dat blijkt uit een onderzoek dat WebAds gedurende vijf maanden heeft laten uitvoeren door MetrixLab. Waar de Nederlandse internetter in 2000 gemiddeld zo'n zes uur per maand op het web doorbracht, is dit inmiddels gestegen naar 5,5 uur per week. Nog altijd voeren mannen hierbij de boventoon: zij surfen wekelijks gemiddeld 1,5 uur meer dan vrouwen. Het aandeel van internet in de totale mediaconsumptie (web, radio, televisie en print) ligt hiermee op 24 procent. Onder de 16 jaar ligt het aandeel op 27 procent. "Adverteerders lijken zich daarvan, bij de verdeling van hun mediabudgetten, nog niet erg bewust", zo meldt WebAds, een Nederlands advertentienetwerk voor internet. Een belangrijke toegevoegde waarde van adverteren op internet zou liggen in het `additionele bereik' dat wordt verkregen. Ruim 16 procent van de bezoeken vindt plaats vanaf het werk, op een tijdstip dus dat er geen andere media worden geconsumeerd, zo weten de onderzoekers. Voor het onderzoek zijn ruim tienduizend bezoekers ondervraagd op 36 verschillende websites.