Veel huiseigenaren maken nog steeds gebruik van de traditionele fotopresentatie bij de makelaar en de advertentie in een makelaarskrant om hun woning op de markt te brengen. Dat blijkt uit onderzoek van Interview-NSS, uitgevoerd in opdracht van Funda.nl. Deze uitkomst staat in contrast met het gedrag van woningzoekenden.

Uit eerder onderzoek in opdracht van Funda bleek dat huizenzoekers vooral op internet naar een woning uitzien. Huiseigenaren zijn volgens Funda nog niet zover.

Huiseigenaren kiezen nu nog vooral voor de traditionele kanalen. De fotopresentatie en de advertentie in de makelaarskrant scoren het best: 71 Procent denkt dat deze middelen goed tot zeer goed bijdragen aan promotie en verkoop van het huis. Het bordje 'te koop' in de tuin komt met 65 procent op de derde plaats gevolgd door een advertentie in een regionaal dagblad (63 procent).

Zo'n 60 procent van de ondervraagden denkt dat internet van nut is bij de poging een woning te verkopen. Voor slechts 32 procent is internet het belangrijkste verkoop- en promotiemedium.

"Veel woningaanbieders zijn onbekend met de mogelijkheden van internet voor de promotie van hun woning", zo concluderen de onderzoekers. Funda - een initiatief van makelaarsorganisatie NVM en Wegener - verwacht dat internet 'op korte termijn' ook bij de groep verkopers een grote rol gaat spelen.