De webcast van Madonna's optreden in Londen moest een demonstratie worden van de geavanceerde multimediatechnologie van Microsoft. Het softwareconcern had veel geld neergelegd om de exclusieve rechten op de internetuitzending te verwerven. Op die manier moest de Windows Media Player gepromoot worden, en concurrent RealNetworks een gevoelige slag toegebracht. Maar het pakte anders uit. Veel fans klaagden over trage, slechte en verbroken verbindingen. Microsoft lijkt iets te hoog van de toren te hebben geblazen met haar aankondiging dat de kwaliteit van de webcast die van DVD zou benaderen. "Ik probeer nu al vijftig minuten iets van het concert te zien, maar het lukt niet. Graag zou ik de DVD-kwaliteit van de show zelf willen bekijken, maar ik zie en hoor helemaal niets", zo citeert CNet een potentiële kijker. Andere kijkers met een wat langzamer internetverbinding vonden de kwaliteit acceptabel. Zij hadden waarschijnlijk ook minder hoge verwachtingen. Voor mensen met een snelle internetverbinding had het concern een stream van 700 Kbps geleverd. De webcast was voor mensen met een minder snelle verbinding daarnaast te ontvangen in streams van 300, 128, 80 en 56 Kbps. Internetters voor wie zelfs dat te veel was, konden met een stream van 28.8 Kbps het geluid van de uitzending binnenhalen. Het concert werd volgens Microsoft 9 miljoen keer bezocht. Het concern onderscheidde echter geen unieke bezoekers. Iemand die drie keer inlogde, bijvoorbeeld omdat de verbinding eerder werd verbroken, werd dus ook drie keer geteld. Met 9 miljoen bezoeken zette Madonna wel met gemak een nieuw record. De best bezochte webcast tot nu toe was een concert van Paul McCartney, eveneens in Londen. Dat werd drie miljoen keer bezocht. Zowel Microsoft met Windows Media Player als RealNetworks met haar RealPlayer claimen met hun nieuwste versies, mits een internetter over een snelle computer en verbinding beschikt, een beeldkwaliteit te leveren die die van DVD benadert. Door grote evenementen live op internet uit te zenden proberen beide bedrijven hun spelers te promoten, maar juist die mega-events draaien nog wel eens uit op een teleurstelling. Ook RealNetworks is dat al eens overkomen met de met veel tamtam aangekondigde webcast van een modeshow van Victoria's Secret . Het web bleek het hoge aantal bezoekers nog niet aan te kunnen, waardoor veel internetters nooit een glimp van de getoonde lingerie opvingen. RealNetworks heerst voorlopig nog op de markt voor streaming mediaspelers. Het bedrijf claimt dat 85 procent van alle streaming audio en video op internet via de RealPlayer wordt afgespeeld.