Oorspronkelijk werden de kosten van de immigratiedienst voor het omzetten van papieren formulieren naar een moderne digitale omgeving geraamd op 500 miljoen en zou het in 2013 worden opgeleverd, weet The Washington Post. Dat is inmiddels 2019 geworden en de kosten zouden oplopen tot 3,1 miljard.

Digitale wachttijd: 1 jaar

Inmiddels is er slechts één formulier online dat immigranten digitaal kunnen invullen om leges te betalen voor mensen die hun immigratiepapieren (de green card) zijn verloren. De andere 94 moeten nog altijd met de hand worden ingevuld en verwerkt. Het ergste is misschien nog wel dat het digitale formulier slecht verwerkt wordt: de wachttijd om de green card te vervangen online loopt op tot wel een jaar.

Er zouden honderden softwarecomponenten met het project zijn gemoeid dat oorspronkelijk werd gedeponeerd bij IBM. De feature-eisen van de overheidsdienst waren pas voltooid in 2011, drie jaar nadat IBM het project oppakte. Ook al was het nog lang niet klaar en waren er veel bugs en fouten, werd er in 2012 onder druk van de overheid toch al uitgerold.

Overstap op cloud

Verder is er veel kritiek op het gebruik van de watervalmethode in plaats van agile ontwikkeling. Onderzoek naar de overstap van 'oude technologie' naar een cloudsysteem concludeerde dat het langzaam, verwarrend en inefficiënt was voor zowel overheidspersoneel als immigranten.