Met de lancering van Webgate wordt opnieuw een poging gedaan internet tegen een vast tarief in Nederland aan te bieden. Initiatiefnemer Remon Akkermans denkt dat het –na eerdere tegenslagen- nu toch echt gaat lukken om internetters een bepaald aantal uren internet per maand aan te kunnen te bieden dat goedkoper is dan inbellen bij KPN. Akkermans is nog in gesprek met een drietal telecommaatschappijen over de te leveren inbelverbindingen. Deze drie zijn Interoute, Scarlet Telecom en Group One. Akkermans is zelf actief in Group One. "Technisch zijn we er helemaal klaar voor. Alleen bekijken we nu nog welke telecommaatschappij de beste en goedkoopste inbelcapaciteit kan leveren", zegt Akkermans. "Maar ik heb goede hoop dat we binnen afzienbare tijd echt van start kunnen gaan. Ik denk dan aan een termijn van enkele weken." Superweb en Quickonline
Akkermans is niet bang dat hij in hetzelfde schuitje als Superweb en Quickonline terechtkomt. Deze twee providers zijn over de kop gegaan omdat ze prepaid-internet financieel niet rond konden krijgen. "Webgate gaat snijden in de algemene kosten. Zo roepen we geen telefonische helpdesk in het leven. Uiteraard kunnen klanten hun problemen wel voorleggen via de e-mail, maar we gaan er van uit dat het gros van onze klanten genoeg kennis in huis heeft om problemen zelf op te lossen." Dit soort kosten heeft volgens Akkermans flatfee-provider Quickonline de kop gekost. "Quickonline had de zaken goed voor elkaar, maar ze hadden bijna alles uitbesteed en dat kost handen vol geld." Om problemen met inbellen te voorkomen gaat Akkermans drie accounts invoeren: 50, 120 en 240 uur inbellen per maand. "Wat elk account afzonderlijk gaat kosten, kan ik nog niet zeggen. Dat hangt van de overeenkomst die we sluiten met de telecommaatschappij. Bij overschrijding wordt de verbinding verbroken en kan opnieuw ingebeld worden tegen normaal tarief. Op die manier krijg je geen problemen." Kritiek
Webgate heeft het afgelopen jaar veel kritiek op zijn diensten gekregen. Eind 1999 werd beloofd dat Limit (toentertijd het internetbedrijf achter Webgate) flatrate zou gaan aanbieden. Ondanks de vele beloftes is dat nooit van de grond gekomen. "Het klopt we vorig jaar geen mensen aangesloten hebben. We zitten eigenlijk nog steeds in de testfase. Die zijn we in maart 2000 voor een jaar aangegaan en loopt dus over een twee maanden af. We zijn toen met 2400 mensen begonnen en die zijn nog steeds bezig." Webgate is geen lid van de Vereniging van Nederlandse Internet Providers ( NLIP). Akkermans ziet daar de noodzaak niet van in. "We zijn verhoudingsgewijs maar een kleine internetprovider. De contributie voor de NLIP is al snel een ton per jaar. Dat geld besteden we liever om de service te verbeteren."

Eerdere relevante berichten:
Onbeperkt bellen en surfen voor vast bedrag bij Wish (24 maart 2000)
0800-providers structureel in de problemen (28 december 1999)
Nieuwe 0800-provider gaat strijd aan met Superweb (18 november 1999)