Op de site van GeenStijl staat een modelbrief die lezers van de weblogs naar Brein kunnen sturen. Via de brief kunnen internetgebruikers aan Brein vragen of de organisatie beschikt over persoonlijke gegevens van de afzender.

"Met verwijzing naar artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens wil ik graag binnen vier weken van u weten of u mijn gegevens verwerkt. Als dat het geval is, verzoek ik u mij binnen vier weken een overzicht van de gegevens te geven", zo begint de brief aan de 'geachte heer Kuik'.

"Als we allemaal even meedoen veroorzaken we een administratieve bende waar Brein met die paar medewerkers nooit wijs uit zal worden", hoopt GeenStijl.

Legitimatiebewijs

Tim Kuik van Stichting Brein maakt zich vooralsnog geen zorgen over de actie, zegt hij. "Ons beleid is dat je een met redenen omkleed verzoek moet sturen als je wilt weten of je in ons databestand voorkomt", zegt Kuik. "Daar is in deze brief geen sprake van."

"Daarnaast willen we dat mensen een kopie van hun legitimatiebewijs meesturen. Dit om te voorkomen dat we de persoonsgegevens aan de verkeerde mensen verstrekken." Kuik is van plan om de deelnemers aan de actie een 'standaardbriefje' terug te sturen.

Daarin zal hij de verzenders er ook op wijzen dat Brein administratiekosten in rekening mag brengen bij mensen die hun gegevens opvragen. "Dat is geen hoog bedrag, maar als we honderdduizend verzoeken binnenkrijgen, kunnen we daar toch weer een paar mooie acties mee voeren. Laat maar komen dus."

Rechtszaak

Directe aanleiding voor de actie van GeenStijl is het nieuws van woensdag dat op 16 juni een rechtszaak dient die Brein heeft aangespannen tegen vijf grote providers. Brein wil van de providers de namen en adressen van 42 internetgebruikers die muziek aanbieden via internet.

Op dit moment beschikt Brein alleen over de ip-adressen van deze internetters. De auteursrechtenorganisatie heeft de hulp van de providers nodig om de naw-gegevens te achterhalen. De internetaanbieders weigeren deze gegevens echter te verstrekken.

Brein is volgens Kuik wel eens vaker het doelwit van acties. "Elke keer als wij een succes boeken, is er wel weer wat. De ene keer een DoS-attack, dan weer een faxenregen. Uiteindelijk waait het altijd wel weer over."