Het maken van een eigen website was in de begindagen van particulier internet nog een opgave. Naast kennis van html was ook ftp-kennis geen overbodige luxe. Nu is het erg makkelijk om met Blogger of Web-log een blog aan te maken en te vullen. Gevolg is dat elke simpele ziel een blog heeft. En deze na enkele maanden niet meer update.

Biz Stone beschrijft in zijn boek Blogging de nieuwe digitale revolutie. Iedereen kan zijn mening delen en bloggen zal alles veranderen. Dat lijkt mij nogal overdreven. Een blog is niets nieuws: het is nog steeds een persoonlijke website met in negen van de tien gevallen totaal geen interessante informatie.

Comic Sans

Het merendeel van de blogs zijn zogeheten lifelogs: blogs rond een persoon en diens niet-spannende avonturen. Dit gaat vaak gepaard met bergen foto's van de kat (of het kind) van de persoon in kwestie. Dit is niet mijn idee van een digitale revolutie. Daarnaast is het enige verschil met de homepage van vroeger dat Comic Sans-letters en Marquee-tags minder worden gebruikt. De inhoud is hetzelfde gebleven: nietszeggend.

Het enige waarin blogs zich hebben bewezen, is in verslaggeving tijdens onheil en rampspoed. Direct na een terroristische aanslag zijn de reguliere nieuwssites moeilijk bereikbaar en kiest men voor de blogs. Reden is een snelle nieuwsvoorziening op een bereikbare website met persoonlijke verslaggeving. Genoteerd door mensen zonder journalistieke ervaring, wat de betrouwbaarheid van de informatie niet ten goede komt. Desondanks vertrouwen de bezoekers blind op een vreemdeling aan de andere kant van de oceaan die alles kan opschrijven wat hij wilt.

Uiteraard zijn er sporadisch blogs die wel iets toevoegen. Deze websites zijn echter strikt genomen geen blog en noemen zichzelf ook vaak niet zo. Veel mensen bezoeken dagelijks Geenstijl en noemen het een blog. "Dat dekt de lading niet, maar goed. Op GeenStijl wisselen nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek elkaar af met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin", schrijven de beheerders van Geenstijl al op hun site.

Opgewonden vrouwen

Retecool noemt zichzelf weblog en is een positieve uitzondering in alle zwetsende weblogs met niet interessante verslagen van een dagje winkelen in Uithoorn. Dan hebben we ook nog de categorie seks en erotiek. Jaggle en VKmag posten naar hartelust links naar mooie vrouwen, dan wel zeer opgewonden vrouwen. Afgezien van wat tekst en een reactiemogelijkheid is er weinig verschil met bijvoorbeeld The Hun: een verzameling links naar porno.

Concluderend zijn er in de afgelopen tien jaar een handvol websites bijgekomen die inhoudelijk iets toevoegen. Een enkele site zou je een weblog kunnen noemen. De overgrote meerderheid bestaat echter nog steeds uit nietszeggende homepages met waardeloze content die niemand interesseert. We noemen het nu echter een blog en dan hoor je er -zeker sinds de uitzending van het NOS-Journaal- echt bij. Dit alles staat nog los van blogs van bedrijven: niet gelezen marketingpraatjes op een positie van de website waar vroeger het welkomstwoord van de directeur stond.

Blogs zorgen dus zeker niet voor een digitale revolutie en zijn eigenlijk niet anders dan de persoonlijke homepage die men vroeger had. Het wordt tijd dat al die lifeloggers eens op zoek gaan naar een leven en hun blog met rust laten.

Jeroen Doorn is redacteur bij Webwereld