Dit blijkt uit een rapport van Michael Wade die zijn bevindingen presenteerde tijdens een congres over e-commerce in het Amerikaanse Hamilton. Wade ondervroeg duizend Amerikaanse webmasters en bestudeerde in een periode van zes maanden personeelsadvertenties voor deze functie. Volgens de onderzoeker bestaat er een groot verschil tussen wat de werkgever denkt dat de webmaster moet doen en wat hun functie daadwerkelijk inhoud. Bedrijven nemen webmasters aan op hun technische kennis, maar wanneer de nieuwe functionaris aan het werk gaat, blijken diplomatieke en communicatieve vaardigheden net zo hard nodig. In 97 procent van de personeelsadvertenties wordt om technische vaardigheden gevraagd, en in 57 procent zijn organisatorische of managementeigenschappen vereist. Het meest gevraagd is het vermogen om effici├źnt te kunnen communiceren, algemene managementskwaliteiten (20 procent), het in teamverband kunnen werken (10 procent) en het beheren van projecten (10 procent). Volgens Wade waren de werkzaamheden van een webmaster twee jaar geleden meer technisch. Nu wordt het volgens hem meer een administratieve positie met leiderschapscapaciteiten. Wade meent dat webmasters niet het vertrouwen krijgen voor deze vaardigheden en dat zij worden opgeleid voor dit deel van de baan. "Managers moeten de rol die een webmaster in een organisatie speelt beter evalueren en moeten in overeenstemming hiermee iemand aannemen", zo adviseert Wade.