In de eerste helft van dit jaar hebben webwinkels in Nederland een totale omzet van 5 miljard geboekt. Dat bedrag is 8 procent meer in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. In diezelfde periode is het aantal bestellingen met 10 procent toegenomen: naar 46 miljoen online geplaatste orders.

Ondanks afvlakking 'nog voldoende kansen'

Deze groeicijfers komen naar voren uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1 die online consumentenbestedingen in kaart brengt. Dat halfjaarlijkse onderzoek van branchevereniging Thuiswinkel.org wordt gesponsord door pakketbezorger PostNL en uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research.

De branchevereniging erkent dat de omzetgroei iets afvlakt ten opzichte van voorgaande jaren. Toch is Thuiswinkel.org positief gestemd. "Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug”, stelt voorzitter Ed Nijpels.

Producten en diensten bijna 50/50

“We zeiden het vorig jaar ook al, maar de recessie heeft nog altijd geen vat op de online retailmarkt gekregen." De belangrijkste drijfveer voor de omzetgroei (van 8 procent) is de toename (à 10 procent) van het aantal bestellingen. Het aantal orders met 7 procent naar vijf stuks per persoon. De gemiddelde waarde per bestelling is 109 euro.

De totale online omzet bestaat voor iets meer dan de helft uit producten, meldt Thuiswinkel.org. De rest is online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets. De productomzet is 11 procent gestegen, de dienstenomzet 6 procent. De grootste omzet komt uit het online boeken van reizen met een omzetgroei van 5 procent naar 2 miljard euro.

M-commerce in de lift?

Het meest opbrengende qua online bestelde producten zijn kleding (14 procent omzetgroei naar 395 miljoen euro), en telecomproducten (12 procent omzettoename naar 685 miljoen euro). De sterkste groeiers zijn speelgoed (met 24 procent naar 31 miljoen euro), muziek (18 procent naar 53 miljoen) en computerhardware (17 procent naar 370 miljoen).

Laatstgenoemde is vooral groeiende dankzij het toenemende aanbod van smartphones en tablets, met scherpe aanbiedingen. Op basis daarvan verwacht Thuiswinkel.org dat de online-aankopen via die mobiele apparaten verder toenemen. Deze verwachte groei van m-commerce kan zichtbaar zijn in de tweede Thuiswinkel Markt Monitor van dit jaar, die in oktober uitkomt. "Daar kijken we naar uit", stelt Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen.