Met het oog op een betere gebruikerservaring voor de consument, voegde Google begin deze maand een nieuwe functie toe aan zijn zoekmachine, waarbij er een extra zoekveld verschijnt onder afzonderlijke zoekresultaten.

Wanneer iemand nu (binnen de Amerikaanse versie van de zoekmachine) zoekt op bijvoorbeeld NASA zoekt of op New York Times, dan verschijnt er onder het zoekresultaat een extra zoekveld, waarmee binnen de site gezocht kan worden. Dit was uiteraard al langer mogelijk door een extra string achter de zoekterm te plaatsen, zoals "site:abcxyz.nl". Maar het eenvoudig te gebruiken zoekveld moedigt gebruikers letterlijk aan om Google te gebruiken om resultaten binnen een site te zoeken.

Zegen of vloek

Voor gebruikers is de nieuwe mogelijkheid een welkome verbetering van de zoekmachine die leidt tot het sneller vinden van resultaten. Sitebeheerders zijn er echter niet altijd even blij mee, zij lopen naar eigen zeggen massaal pageviews en daarmee advertentie-inkomsten mis,meldt The New York Times..

Een ander probleem is dat de beheerder van de website geen controle heeft over de advertenties die naast de zoekresultaten worden getoond. Zo kan het gebeuren dat er naast een zoekopdracht binnen de site van de New York Times, een advertentie van The Washington Post komt te staan. Oplossing voor het probleem? Zelf adverteren.

Potentieel lopen webistes dus verkeer en pageviews mis, plus dat ze zich gedwongen zien om AdWords te plaatsen naast Google's zoekresultaten over hun éigen site.

Hinder

Volgens Internet consultant Alan Rimm-Kaufman is de nieuwe dienst allesbehalve gunstig: "Google toont een vorm van agressie die niet nodig is. Het bedrijf negeert de wensen van een bezoeker om een bepaalde site te bereiken, dat is frustrerend voor de bezoeker en het kost de websites pageviews."

Volgens Donna L. Hoffman, co-director van het Sloan Center for Internet Retailing, aan de University of California is het contrast tussen de gebruikers en uitgevers van websites erg groot: "Gebruikers zullen deze manier van zoeken geweldig vinden, omdat het een betere manier van zoeken biedt dan wanneer ze zelf door de site moeten spitten. Bedrijven zullen er echter steeds meer hinder van ondervinden omdat ze advertenties van anderen zien verschijnen binnen hun zoekresultaten. En waarom zou ik als adverteerder op een site adverteren als ik hetzelfde resultaat kan bereiken met een advertentie op Google?"

Niet machteloos

Overigens staan websites op dit moment niet helemaal machteloos tegen de nieuwe zoekdienst. Bedrijven als Amazon hebben Google gevraagd om het extra zoekveld uit te schakelen. Volgens een woordvoerster van Google worden verzoeken om het zoekveld uit te schakelen gehonoreerd, maar is er een kans dat dit proces niet meer omgekeerd kan worden.