Het speciale helpdeskteam dat zeven mensen telt speurt weblogs, discussiefora en webchats af waarin over UPC-diensten geklaagd wordt en mengt zich actief in de discussies. UPC besloot tot oprichting van het team omdat deelname aan online discussies het bedrijf in staat stelt snel te handelen en escalatie te voorkomen, zo verklaart UPC-woordvoerder Mark Zellenrath tegenover Emerce.

Het eerste grote succes lijkt binnen, want het speciale helpdeskteam kwam in actie nadat op Geenstijl klachten verschenen van blogster Gina. Zes weken na haar aanvraag had ze nog steeds haar televisie triple play-pakket van UPC niet had ontvangen. Andere redactieleden van het blog riepen vervolgens op tot een grootschalige overstapactie.

De klachtendetectives van UPC ontdekten de 'dreigende' chat op Geenstijl en kwamen in actie. Maandagochtend werd het UPC-pakket alsnog geïnstalleerd bij Gina.

Zellenrath zegt dat het nieuwe UPC-team zich mengt in discussies op onder andere sites als Chelloo.com, waar ontevreden klanten van het bedrijf hun klachten kwijt kunnen. Binnenkort opent UPC op de eigen homepage een discussieforum voor klanten, zo meldt Zellenrath tegenover Emerce.